استراتژی سئو: برگ برنده هر سئوکار
در این محتوا می خواهم در مورد استراتژی سئو صحبت کنم. اینکه استراتژی سئو چیست؟ در یک پروژه سئو، استراتژی داشتن چه جایگاهی دارد؟ استراتژی سئو چگونه تعیین می شود؟ آیا استراتژی سئو همیشه ثابت است؟ و سوالاتی ازین دست را سعی می کنم در این محتوا به صورت خلاصه ارائه دهم.
استراتژی سئو چیست؟
استراتژی سئو تعاریف مختلفی می تواند داشته باشد. در یک تعریف می توان استراتژی سئو را اینگونه تعریف کرد که در طول یک پروژه سئو، در هر مرحله بدانیم چکاری باید انجام بدهیم. اینکه چکاری انجام دهیم در کلیت در همه پروژه ها یکسان است اما در جزئیات هر پروژه سئو متفاوت می باشد.
در یک تعریف دیگر از استراتژی سئو، می توانیم این گونه بگوییم که سئو شامل سه بخش تکنیکال، محتوا و آف پیج یا سئوی خارجی می باشد. استراتژی سئو ترکیب این سه عامل و مقدار عمیق شدن در هر عامل با توجه به فعالیت های رقبا می باشد.
اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، استراتژی سئو یعنی این که در یک پروژه سئو بدانیم چقدر سئو تکنیکال کار کنیم؟ چقدر محتوا کار کنیم؟ چقدر سئوی خارجی کار کنیم؟ یعنی در یک پروژه سئو، تکنیکال را تا چه حدی بهینه کنیم؟ چند مقاله بلاگ بنویسیم و در چه موضوعاتی؟ محتواهای محصولات، کتگوری ها و لندینگ ها چگونه باشد؟ چند عدد رپورتاژ آگهی برویم؟ چند بک لینک بسازیم؟ بک لینک بخریم یا نه؟ این سوالات همه جز استراتژی سئو یک پروژه می باشد.
اهمیت استراتژی سئو:
می توان مهم ترین بخش یک پروژه سئو را استراتژی سئو نامید. در واقع تفاوت یک سئوکار معمولی و یک سئوکار حرفه ای، تفاوت در استراتژی های سئو آن ها می باشد.
هر چقدر یک فرد دارای تجربه های بیشتری در سئو باشد، پروژه های مختلف در زمینه های گوناگون را تجربه کرده باشد، انواع سایت های شرکتی، فروشگاهی، خدماتی و… را سئو کرده باشد، می تواند استراتژی های سئو جدیدتر و خلاقانه تری برای رسیدن به هدف ارائه دهد.
یک استراتژی سئو اشتباه، می تواند هزینه های زیادی را برای کارفرما به همراه داشته باشد.
آن چیزی که باعث می شود یک سایت رتبه های برتر را در نتایج کسب کند، استراتژی سئو آن فرد متخصص سئو یا شرکت سئو می باشد.
استراتژی سئو یعنی ترکیبی از کارهای تکنیکال، محتوایی و سئوی خارجی، در چه سطحی، در چه زمانی و در چه مقداری صورت گیرد.
مثلا اگر در یک پروژه سئو، ما نیازمند داشتن 10 بک لینک هستیم، اما متخصص سئو 30 بک لینک برای سایت ایجاد کند، این یعنی هم پول بیشتری هدر رفته است و هم زمان بیشتری تلف شده است و این موضوع بهینه نیست.
استراتژی سئو چگونه تعیین می شود؟
سئو یعنی رقابت با سایر سایت هایی که روی کلمات هدف ما در گوگل بالا هستند. بهینه کار کردن یعنی اینکه در همه بخش های سئو، یعنی تکنیکال، محتوا و آف پیج سئو، حدود 20-30 درصد بهتر از رقبا باشیم. هر چند در برخی حوزه ها که رقبا هزینه های زیادی می کنند ما نیاز است تا فاصله خود را به بالای 50-60 درصد برسانیم تا جایگاه ما در نتایج تا حد زیادی تثبیت شود.
پس استراتژی سئو ما هم دقیقا بر اساس میزان فعالیت ها و نحوه فعالیت های رقبا شکل می گیرد.
یعنی ما باید یک بررسی و آنالیز دقیقی از رقبا در تمامی زمینه های سئو داشته باشیم، یعنی بدانیم در بخش تکنیکال، رقبا چه مقدار مسائل تکنیکالی خود را بهینه کرده اند، در بخش محتوا بدانیم رقبا چه محتواهایی، به چه تعدادی و در چه صفحاتی منتشر کرده اند، در بخش سئوی خارجی بدانیم که رقبا چند عدد رپورتاژ آگهی، در چه سایت هایی، با چه استراتژی منتشر کرده اند؟ چقدر روی تبلیغات و برندینگ کار کرده اند، چقدر ترافیک دریافت می کنند و…
پس از درک موارد بالا، به خوبی می توانیم استراتژی سئو یک سایت را مشخص کنیم و در این بین، با انجام فعالیت های خلاقانه تر و مثمر ثمر در جهت زودتر رنک شدن سایت مشتری اقدام کنیم.
آیا استراتژی سئو ثابت است؟
می توان اینگونه بیان داشت که استراتژی کلی سئوی همه سایت ها یکسان است.
یعنی برای سئوی همه سایت های صفر، در ابتدا باید تکنیکال سایت را به حد خوبی برسانیم، سپس روی محتوای سایت کار کنیم و در نهایت روی سئوی خارجی سایت مشتری و افزایش اتوریتی آن کار کنیم.
این بخش از استراتژی سئو ثابت است.
اما چیزی که استراتژی سئوی هر پروژه را متفاوت می کند، توجه به جزئیات هر پروژه سئو می باشد.
یعنی در هر بخش از سئو، چه کارهایی انجام دهیم که بهینه ترین عملکرد و سریع ترین زمان نتیجه گرفتن را برای مشتری به ارمغان بیاوریم.
همچنین مورد دیگری که استراتژی سئو افراد متخصص را با هم متفاوت می کند این است که بر اساس تجربه فرد متخصص سئو، استفاده از یک سری تریک ها و ترفندها، استفاده از یک سری روش های خلاقانه و یک سری روش های اختصاصی می توان به بهتر رنک شدن پروژه کمک کند.