چطور هزینه های یک پروژه سئو را تخمین می زنیم؟
در این محتوا می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که هزینه های یک پروژه سئو را چطور تخمین میزنیم؟ در مقاله قبلی به موضوع هزینه های یک پروژه سئو پرداختیم و بیان کردیم یک پروژه سئو چه هزینه هایی خواهد داشت و مبلغ حدودی هر کدام را مشخص کردیم. در این محتوا می خواهیم به این موضوع بپردازیم که این هزینه ها چطور به دست آمده اند؟ یعنی ما از کجا فهمیدیم این هزینه ها برای یک پروژه سئو وجود دارد. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
یک پروژه سئو چه هزینه هایی دارد؟
در مقاله هزینه های یک پروژه سئو به بررسی انواع هزینه های سئو پرداختیم. یک پروژه سئو دارای 4 هزینه کلی می باشد:
- هزینه دستمزد متخصص سئو
- هزینه های دستمزد متخصص فنی
- هزینه های محتوایی
- هزینه های سئوی خارجی
هزینه های متخصص سئو و متخصص فنی که با یک پرس و جو و تحقیق به دست می آید. گفتیم هر متخصصی با توجه به تجربه و مهارت هایش دارای دستمزد متفاوتی خواهد بود.
اما مورد سوم و چهارم یعنی محتوا و سئوی خارجی چطور تخمین زده می شود؟
هزینه های محتوایی و سئوی خارجی را چطور تخمین میزنیم؟
قبل از پرداختن به این سوال، لازم است این نکته را بیان کنیم که متخصصان حرفه ای و با سابقه به دلیل اینکه سال ها حوزه های مختلف را بررسی کرده اند و پروژه های مختلفی انجام داده اند، در بسیاری از حوزه ها حدود هزینه های محتوایی و سئوی خارجی را می دانند.
به طور مثال خود من حدود 200 حوزه کاری مختلف سئو در مشهد را بررسی کرده ام و به صورت تقریبی می دانم که کدام حوزه ها رقابت بالا است و در کدام حوزه ها رقابت متوسط و بر اساس همین موضوع حدود هزینه ها را متوجه می شوم.
به طور کلی برای تخمین هزینه ها باید فعالیت رقبا را بررسی کنید. معمولا در هر صنعتی 3 الی 5 رقیب وجود دارد که در بسیاری از کلمات آن صنعت در نتایج برتر هستند. می توان با بررسی آن رقبا حدود هزینه های پروژه را تخمین زد.
روش تخمین هزینه های محتوایی پروژه سئو:
برای تخمین هزینه های محتوایی پروژه باید 5 رقیب اصلی آن حوزه کسب و کاری را شناسایی نمود و بررسی کرد که چه میزان فعالیت محتوایی توسط رقبا صورت گرفته است.
لازم به ذکر است که یک متخصص سئوی حرفه ای می داند که اگر رقبا به طور مثال 200 مقاله تولید کرده اند لزوما ما هم نباید 200 مقاله تولید کنیم و فاکتورهای دیگری را نیز باید بررسی کنیم.
برای تخمین محتوای پروژه، وارد سایت هر 5 رقیب اصلی می شویم و محتواهای صفحات محصول، صفحات دسته بندی و صفحات بلاگ را بررسی می کنیم.
به طور مثال پس از بررسی هر 5 رقیب متوجه می شویم که به طور میانگین رقبا در طول یک سال 100 مقاله بلاگ تولید کرده اند، 150 محتوای محصول بارگزاری کرده اند و 10 صفحه دسته بندی نیز دارای محتوای سئو شده می باشد. پس از بررسی متوجه می شویم که رقبا حدودا برای یک سال 210 هزار کلمه تولید محتوا داشته اند و این عدد را در هزینه هر کلمه تولید محتوا ضرب می کنیم و هزینه تولید محتوای متنی پروژه برآورد می شود.
روش تخمین هزینه های سئوی خارجی:
تخمین هزینه های سئوی خارجی به آسانی تخمین هزینه های محتوا نیست. چرا که ممکن است بخشی از فعالیت های سئوی خارجی رقبا، امکان رصد توسط ما را نداشته باشد. به طور مثال در حوزه های رقابتی، بسیاری از رقبا مجموعه ای سایت های شبکه ای ایجاد می کنند و پس از کسب اعتبار آن شبکه، به سایت هدف خود لینک می دهند و از آن جایی که این شبکه ها برای ربات های آنالیزگر بسته شده است ما متوجه این بخش از فعالیت های سئوی خارجی رقبا نمی شویم و نمی توانیم در تخمین خود محاسبه کنیم.
نکته مهم بعدی این است که ربات های تحلیل گر، معمولا به بخشی از فعالیت های سئوی خارجی رقبا دست پیدا می کند. نه ازین جهت که توسط رقبا مخفی شده است، ازین جهت که کراولرهای آن ها امکان بررسی و تجمیع سریع همه سایت های دنیا را ندارند و معمولا به بخشی از آن ها دست پیدا می کنند. اما بر اساس همان بخش قابل رویت نیز می تواند تحلیل های مناسبی ارائه داد و میزان فعالیت آف پیج سئو رقبا را تخمین زد. به طور مثال اگر رقیبی در 50 سایت انتشار رپورتاژ آگهی داشته باشد، ابزارهای تحلیل گر ممکن است فقط آمار 20 یا 30 سایت را نشان دهد، و اینجاست که تجربه متخصص سئو می تواند در تمیز دادن فعالیت های سئوی خارجی رقبا کمک کننده باشد و بر اساس بینشی که کسب کرده است، میزان رقابت در هر حوزه را شناسایی کند.
اما از چه ابزارهای تحلیلی برای بررسی وضعیت سئوی خارجی رقبا و تخمین هزینه های آن استفاده می کنیم؟
ما به کمک دو ابزار به بررسی آف پیج رقبا می پردازیم. اولین ابزار سایت ahrefs می باشد که یکی از ابزارهای مهم در این بخش است.
دومین ابزار هم سایت semrush می باشد که تحلیل های مناسبی در بخش آف پیج ارائه می دهد.
این ابزارها کاربردهای دیگری نیز دارند. اما در بخش بررسی سئوی خارجی می توان از این دو ابزار به خوبی استفاده نمود.
ابزارهای دیگری نیز مثل سایت MOZ وجود دارد که می تواند به بخش آنالیز بک لینک ها و آف پیج رقبا کمک کند.
موضوع مهم در این بخش این است که ما نباید متکی فقط به یک ابزار باشیم و باید از ابزارهای مختلف دیتا جمع آوری کنیم و در نهایت با تجربه و بینش خودمان تحلیلی از میزان رقابت در آن حوزه و هزینه های آف پیج آن حوزه داشته باشیم.
لازم به ذکر است این ابزارها بخش لینک سازی رقبا را نشان می دهد. رقبای ما ممکن است کمپین های گوگل ادز داشته باشند، کمپین های تبلیغات بنری داشته باشند و یا حتی تبلیغات آفلاین مثل بیلبورد و… داشته باشند که بررسی آن ها بعضا نیازمند تحقیقات میدانی دارد.