چطور یک مشاور سئو بشویم؟
یکی از جدیدترین رسته های شغلی در زمینه سئو می باشد. سئو در ایران و خارج در زمینه های شغلی نیز متفاوت می باشد. اگر کمی به آگهی های شغلی در زمینه سئو در سایت های استخدامی خارجی نگاهی بیندازید، متوجه این تفاوت ها خواهید شد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چگونه به یک مشاور سئو تبدیل شویم؟
همان طور که در ابتدا متن بیان کردیم شغل های برگرفته شده از سئو در ایران و خارج متفاوت هست. ما در اکثر سازمان ها و شرکت هایی که خدمات سئو در مشهد ارائه می دهند یا برندهایی که خود دارای فرد متخصص سئو یا تیم سئو هستند، می بینیم که از یک کارشناس سئو یا متخصص سئو انتظارات مختلفی دارند (انتظارات معقول). هر چند که در برخی سازمان ها وظیفه مدیریت شبکه های اجتماعی و تولید پست های گرافیکی هم به عهده سئوکار می باشد.
در بخش قبل گفتیم انتظارات معقول!! اما این انتظارات معقول در داخل ایران چیست؟ یک متخصص سئو در یک شرکت باید بتواند استراتژیست سئو باشد، باید آنالیزر سئو باشد، باید مدیر سئو باشد و… در صورتی که در خارج از کشور تمامی ای فیلدها دارای متخصص مربوط به خود می باشد و اینگونه نیست که همه این کارها را یک نفر بر عهده داشته باشد.
در ادامه به این موضوع می پردازیم که برای تبدیل شدن به یک مشاور سئو و یا یک متخصص سئو چه مراحلی را باید طی کنیم؟
چطور یک مشاور سئو شویم؟
برای اینکه تبدیل به یک مشاور سئو شویم طبیعتا نیاز به زمان، تعهد و تجربه مناسبی دارد. در ادامه به مهم ترین معیارها برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو اشاره خواهیم کرد.
دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث شده است تعداد زیادی از افراد به دنبال تبدیل شدن به یک مشاور سئو هستند. عده فکر می کنند با خواندن چند کتاب و مقاله و مشاهده چندین ویدئو متخصص سئو شده اند و در لینکدین خود سمت SEO EXPERT را یدک می کشند. اما این کار مثل این است که شما چندین کتاب پزشکی بخوانید و خود را پزشک خطاب کنید. این یک کار احمقانه است.
1- شما باید با موارد بیسیک سئو آشنا باشید:
شما باید بدانید که ارتباط کاربران با موتورهای جستجو چگونه است؟ چگونه یک محتوای خوب و تعاملی تولید می شود؟ در واقع شما باید در سه چیز دانش داشته باشید:
الف) انواع محتواهایی که کاربر به دنبال آن است، یا خواهان است یا به آن نیاز دارد.
ب) چگونگی عملکرد موتورهای جستجو را بدانید.
ج) ابزارها، تکنیک ها و روش های بهینه سازی سایت را بدانید.
2- وب سایت شخصی خود را بسازید:
اگر از متخصصان سئو بپرسید که چگونه به یک سئوکار حرفه ای تبدیل شویم، قطعا به شما خواهند گفت یک سایت بالا بیاورید و روی آن کار کنید و سعی کنید بر اساس تجربه اندک خود بر روی یک سری از کلمات نتیجه بگیرید. محتوا تولید کنید، با بر چسب ها آشنا شوید، کمی html کار کنید و…
3- وردپرس یاد بگیرید:
یک سوم سایت های دنیا با وردپرس پیاده سازی شده اند. به جرئت می توان گفت بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو، وردپرس می باشد. افزونه های بسیار کامل و قوی در زمینه سئو وردپرس وجود دارد. من افزونه رنک مث را به شما پیشنهاد می کنم.
4- GSC و GA رو یاد بگیرید:
سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس دو ابزار رایگان از سوی گوگل هستند که برای تحلیل و آنالیز سئوی وب سایت جزء برترین ابزارها هستند و هر متخصص سئو باید با این دو ابزار آشنایی کاملی داشته باشد.
5- همیشه در حال مطالعه در زمینه سئو باشید:
سئو یا SEO از جمله علم های به روز می باشد و دائما در حال تغییر و تحول بوده و همچنین خود الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر و بهبود هستند. پس هر مشاور سئویی باید خود را با این تغییرات وقف دهد.
6- با چگونگی کار موتورهای جستجو آشنا باشید:
یک مشاور سئو باید باید با چگونکی عملکرد موتورهای جستجو آشنا باشد، اینکه به طور مثال گوگل چگونه صفحات مختلف را خزش می کند؟ چگونه ایندکس می کند؟ ارتباط بین محتواها را چگونه تشخیص می دهد؟ و… با درک عمیق از این عوامل می توان یک مشاوره سئو خوب داشته باشیم.
7- به خوبی باید با SERPs آشنا باشید:
سرپ یا در اصلاح صفحات نتایج موتور جستجو، صفحه ای هست که وقتی شما در گوگل یک موضوعی را سرچ می کنید به شما نشان می دهد. در این صفحه حداکثر 10 نتیجه نشان داده می شود. اما گاهی اوقات به دلیل نشان دادن ریچ اسنیپت ها، اسکیماها و… تا 6 نتیجه هم قابل مشاهده هست.
یکی از وظایف مشاور سئو این است که بتواند تجلیل مناسبی از نتایج سرپ و اتفاقاتی که درون آن می افتد داشته باشد.
8- باید در مورد سئو تکنیکال بدانید:
سئو تکنیکال در واقع تمام کارهایی است که باعث می شود ربات های گوگل به خوبی بتوانند سایت شما را خزش کنند و بین صفحات مختلف حرکت کنند و محتوای صفحات شما را ایندکس نمایند.
شاید شما یک محتوای فوق العاده داشته باشید اما سرعت سایت شما به حدی پایین باشد تا کاربران از سایت شما خارج شوند. موارد سئو تکنیکال بسیار زیاد است و شاید بتوان مهم ترین بخش سئو را سئو تکنیکال نامید.
9- باید در مورد چیدن استراتژی محتوایی بدانید
یکی از مهم ترین موضوعات و شاید مهم ترین عامل در ارتقا رتبه ها داشتن یک پلن استراتژی محتوایی می باشد. تاکنون استراتژی های مختلفی در زمینه تولید، انتشار و ترفیع محتوا بیان شده است. با توجه به تجربه ای که در پروژه های مختلف کسب کرده ام مشاهده کرده ام سایت هایی که از نظر محتوا به کاربر توجه ویژه ای دارند و محتواهای یونیک و کاربردی ارائه می دهند زودتر به نتیجه های دلخواه می رسند.
استراتژی های محتوایی مختلفی وجود دارد که می توانید استفاده کنید. اما در حال حاضر استراتژی پیلار – کلاستر به روزترین متود استراتژی محتوایی بوده که بسیاری از سایت ها از آن استفاده می کنند.
10- توانایی لینک سازی کارآمد
لینک سازی یکی از جنبه های حساس و مشکوک در سئو می باشد و همانند یک چاقو دو لبه می باشد. اگر درست استفاده شود قطعا می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد اما اگر به صورت فله ای و بدون استراتژی، لینک سازی صورت گیرد، قطعا نتایج بدی را به همراه خواهد داشت.
در این مورد هم طبق تجربه متوجه شده ام سایت هایی که به صورت بدون برنامه شروع به لینک سازی می کنند باعث حساسیت بیشتر گوگل بر روی کلمه هدف خود می شوند و گوگل سایت آن ها را بر روی آن کلمه قفل می کند که خارج شدن از این شرایط زمان بر و هزینه بر است.
پس بهتر است با داشتن یک برنامه مناسب در سئوی خارجی از این چاقو به نحو احسن استفاده کنیم.
سایر موارد لازم برای تبدیل شدن به مشاور سئو:
- توانایی در ایجاد سوشال سیگنال
- آشنایی با تریک های سئو
- مسلط بر ابزارهای مهم سئو همچون alexa – ahrefs – moz – semrush
- دنبال کردن متخصص های سئو در توئیتر و آگاهی از علم روز آن ها
- گوش کردن به پادکست های تخصصی سئو
- زیاد کردن شبکه دوستان سئوکار
- تست روش های مختلف سئوی سایت