هزینه های یک پروژه سئو به صورت واقعی
قطعا یکی از چالش های کارفرمایان در مواجهه با سئوی سایتشان موضوع هزینه های هر پروژه سئو یا قیمت سئو می باشد. ما در این محتوا می خواهیم خیلی شفاف به موضوع هزینه های یک پروژه سئو بپردازیم تا دید کارفرمایان نسبت به این موضوع شفاف تر شود و بتوانند تصمیم گیری بهتری در این زمینه داشته باشند.
عوامل تعیین کننده قیمت یک پروژه سئو:
در اولین مرحله بهتر است در مورد این موضوع صحبت کنیم که اجزای تشکیل دهنده هزینه های یک پروژه سئو چیست؟
به طور کلی 4 هزینه اصلی یک پروژه سئو به شرح زیر است:
- هزینه دستمزد نیروی متخصص سئو یا شرکت سئو
- هزینه های انجام اصلاحات تکنیکالی سایت توسط فرد فنی
- هزینه های لازم برای تولید محتوای پروژه
- هزینه های لازم برای سئوی خارجی پروژه
این 4 مورد مشخص کننده قیمت نهایی یک پروژه سئو می باشد. میزان کم و کیف این 4 عامل در هر پروژه سئو متفاوت است که در ادامه به آن می پردازیم. همچنین در برخی پروژه ها بخشی از این 4 مورد یا یک بخش از آن توسط خود کارفرما پشتیبانی می شود که قطعا از هزینه پروژه کاسته می شود.
به طور مثال کارفرما خود دارای تیم فنی بوده و هزینه های تکنیکال سئو از پروژه سئو کسر می شود. یا اگر کارفرما دارای تیم محتوایی مخصوص به خود باشد هزینه های تولید محتوا نیز از پروژه کسر می شود.
برای هر پروژه، هر کدام از موارد بالا برای یک سال یک عدد مشخصی می شود. مجموع این 4 عدد هزینه یک پروژه سئو برای سال اول می شود که اگر تقسیم بر 12 بکنیم، هزینه ماهیانه یک پروژه سئو تخمین زده می شود.
ما قبل از عقد قرارداد، تمامی هزینه ها را برای مشتریان ارسال می کنیم و مشتریان محترم پس از بررسی تصمیم به عقد قرارداد و شروع پروژه سئو می نمایند.
نحوه عملکرد تیم سئو حسین رضائی در خدمات سئو در مشهد به اینگونه است که انتهای هر ماه هزینه ماهیانه پس از ارائه گزارش عملکرد آن ماه برای کارفرما، تسویه می گردد.
بررسی نکات جزئی تر در قیمت یک پروژه سئو:
در بخش قبلی محتوا، 4 بخش تعیین کننده قیمت یک پروژه سئو را بیان کردیم. در این بخش محتوا می خواهیم به نکات جزئی تر از هر بخش اشاره کنیم.
دستمزد متخصص سئو:
زمانی که شما بخواهید سایت کسب و کار خود را سئو کنید، یا باید خودتان این تخصص را کسب کنید و یا آن را به یک فرد یا شرکت سئو برون سپاری کنید. فرد متخصص سئو در قبال ارائه خدمات و راهبری پروژه یک هزینه ای را به صورت ماهیانه از شما دریافت می کند.
اینکه این هزینه در ماه چقدر می باشد، بخش زیادی از آن به میزان تجربه آن فرد در سئو دارد. فردی که بالای 5 سال تجربه اجرا پروژه های سئو را داشته باشد با فردی که یک سال وارد حوزه خدمات سئو شده است طبیعتا دارای دستمزدهای مختلفی می باشد.
سئو یعنی تجربه، هر چقدر فرد دارای تجارت بالاتری در اجرای انواع پروژه های سئو باشد دستمزد بالاتری دریافت خواهد کرد.
نکته بعدی در مورد دستمزد متخصص سئو که یک قانون کلی نیست اما می تواند در نرخ دستمزد موثر باشد فعالیت آن متخصص یا شرکت در شهرهای بزرگتر است. معمولا نرخ دستمزد در شهرهای بزرگ مثل تهران، تبریز، مشهد و… بیشتر از سایر شهرها می باشد. حتی نرخ دستمزد در تهران نسبت به شهری مثل مشهد 30 درصد حدودا بیشتر می باشد.
نکته دیگر در تعیین میزان دستمزد، میزان رقابت در آن حوزه ایست که کارفرما مشغول به فعالیت می باشد. هر چقدر حوزه رقابتی تر و کلمات سخت تر باشد میزان دستمزد بالاتر می رود، چرا که فرد متخصص به میزانی که رقابت بالاتر می رود باید ورود عمیق تری به استراتژی های قابل اجرا، تحلیل های دقیق تر و آنالیزهای بیشتری داشته باشد و از طرفی هم حجم تسک ها و فعالیت ها برای پیشبرد پروژه بیشتر می شود که نهایتا منجر به افزایش نرخ دستمزد فرد متخصص یا شرکت سئو می شود.
برای جمع بندی می توان این نکته را بیان کرد که در شهری مثل مشهد حداقل هزینه دستمزد به صورت پروژه ای در سال 1402 را می توان ماهیانه 10 میلیون تومان برای فردی که حداقل 3 سال سابقه حرفه ای در زمینه سئو دارا باشد، در نظر گرفت. اگر با افرادی صحبت کردید که از عددهای زیر 10 میلیون در ماه صحبت می کنند حتما در بررسی سابقه و رزومه آن فرد بررسی های دقیق تری داشته باشید. چرا که متخصص سئو با سابقه چند ساله برای تخصص خود ارزش قائل است و با مبالغ بسیار پایین پروژه قبول نمی کند.
هزینه های سئو تکنیکال پروژه:
یکی از بخش های مهم هر پروژه سئو بهبود سئو تکنیکال سایت می باشد. اقدامات مختلفی در این بخش وجود دارد که باید توسط یک فرد فنی یا برنامه نویس صورت گیرد و این مسئله مستلزم پرداخت هزینه های مورد نیاز می باشد.
این که سایت از یک CMS استفاده می کند یا از پایه کدنویسی شده است در مبلغ هزینه های سئو تکنیکال سایت تاثیرگذار است. قطعا استفاده از سیستم های مدیریت محتوا می تواند در کاهش هزینه های سئو تکنیکال تا حد زیادی موثر باشد. چرا که بخشی از موارد تکنیکالی در CMS ها با کمک پلاگین ها و ماژول های مختلف هندل می شود و نیاز به وقت گذاشتن برنامه نویس نیست.
میزان رقابت در حوزه کسب و کاری نیز در میزان هزینه های سئو تکنیکال می تواند موثر باشد. هر چقدر حوزه رقابتی تر باشد، معمولا رقبا بر روی بهبود سئو تکنیکال خود نیز بیشتر کار کرده اند و با توجه به اینکه سئو یعنی رقابت، ما هم باید در مباحث تکنیکال به خوبی عمل کنیم. مثلا یکی از مباحث مهم در سئو تکنیکال، بهبود پرفورمنس سایت هست. این مسئله کاملا متغیر هست و حجم بهینه سازی ما کاملا بستگی به رقابت دارد. چرا که اگر بخواهیم در این موضوع عمیق شویم و پرفورمنس را به حد اعلاء آن برسانیم نیازمند همکاری همه جانبه تیم یا فرد فنی هستیم و جزء به جزء باید موارد را با او جلو ببریم که طبیعتا وقت خوبی از فرد فنی و متخصص سئو گرفته می شود.
میزان رقم دستمزد متخصص فنی هم کاملا بستگی به تجربه و مهارت او دارد. اما به طور معمول اگر به صورت ساعتی حساب کنیم، در حال حاضر حداقل ساعتی 200 هزار تومان هم برای نیروی فنی در یک پروژه سئو باید در نظر داشته باشید.
هزینه های محتوایی یک پروژه سئو:
در بسیاری از حوزه های کسب و کار، بدون محتوا نمی توان یک پروژه سئو را به اهداف خود رساند.
وقتی از محتوا صحبت می کنیم، صرفا منظورمان محتوای متنی نیست. هر چند بخش اعظم محتوا را محتواهای متنی شامل می شود. اما در برخی پروژه ها نیاز به محتواهای ویدئویی، محتواهای صوتی، پی دی اف، اینفوگرافیک و… خواهیم داشت.
همان طور که در بخش های قبلی گفتیم، اگر کارفرما تیم محتوایی خود را داشته باشد این هزینه ها از پروژه کسر می شود. در برخی از حوزه ها که حتما باید محتوا توسط خود کارفرما تامین شود، چرا که موضوعات کاملا تخصصی بوده و نویسندگان نمی توانند در مورد آن موضوعات محتوا تولید کنند.
در حال حاضر یعنی سال 1402، حداقل هزینه تولید محتوای متنی فارسی را می توان کلمه 100 الی 120 تومان در نظر گرفت. هزینه های تولید محتواهای ویدئویی، صوتی و… نیز با توجه به کیفیت کار و طول محتوا می تواند متفاوت باشد.
هزینه های سئو خارجی پروژه:
شاید بحث برانگیز ترین بخش هزینه های یک پروژه سئو، هزینه های سئوی خارجی می باشد. چرا که معمولا بخش زیادی از هزینه های یک پروژه صرف این موضوع می شود.
اول بهتر است یک تعریف از سئوی خارجی داشته باشیم. سئوی خارجی یا آف پیج سئو (OFF Page SEO) به کارهایی گفته می شود که ما سئوکاران بیرون از سایت انجام می دهیم و در مجموع به بهبود رتبه های سایت کمک می کنیم.
سئوی خارجی شامل بخش ها، موارد و استراتژی های مختلفی می باشد که یکی از حساس ترین بخش های یک پروژه سئو می باشد که در حفظ بودجه پروژه یا در هدر رفت آن می تواند موثر باشد. علاوه بر بودجه، بر رتبه گرفتن یا حتی پنالتی شدن پروژه نیز می تواند موثر باشد.
اقداماتی که در سئوی خارجی شامل هزینه می باشد به شرح زیر می باشد:
- خرید رپورتاژ آگهی
- خرید بک لینک
- سوشال سیگنال
- اجرای پکیج های تبلیغات آنلاین مثل گوگل ادز، تبلیغات بنری و….
- ساخت بک لینک به صورت دستی
اینکه در هر پروژه سئو از کدام یک از موارد بالا یا ترکیبی از آن ها استفاده کنیم بستگی به استراتژی سئو سایت دارد. اما به طور معمول بیشترین هزینه در بخش سئوی خارجی صرف رپورتاژ آگهی می شود. چرا که در حال حاضر امن ترین و مطمئن ترین روش برای بهبود سئوی خارجی سایت موضوع رپورتاژ آگهی می باشد.
رپورتاژ آگهی به این معنی است که محتوای تولیدی توسط ما در رسانه های معتبر مثل خبرگزاری ها، مجله های اینترنتی و… منتشر می گردد و در ازای آن هزینه ای از ما دریافت می کند.
در بحث رپورتاژ آگهی، ما از دو پلتفرم تریبون و تسمینو استفاده می کنیم و پکیج های مختلف را با توجه به استراتژی سئو در این دو پلتفرم برنامه ریزی می کنیم.
در حال حاضر قیمت هر رپورتاژ آگهی از 100 هزار تومان تا 15 میلیون تومان متغیر است و با توجه به حوزه کاری و میزان رقابت از بین رپورتاژ آگهی های مختلف انتخاب می کنیم.
اما برای اینکه یک عدد تقریبی دستتان باشد، برای حوزه های کاری با رقابت متوسط برای یک سال حدود 50 میلیون تومان برای رپورتاژ آگهی باید کنار بگذارید. برای حوزه های با رقابت کم حدود 20 میلیون تومان و برای حوزه های با رقابت متوسط رو به بالا، حدود 100 میلیون تومان در نظر بگیرید. برای حوزه های کاری با رقابت خیلی بالا هم از حداقل 100 میلیون تا یک میلیارد تومان نیز صرف رپورتاژ آگهی می شود.