منوی دسته بندی

مهم ترین نکات سئو در خرید قالب برای سایت

نکات سئویی خرید قالب سایت

یکی از مسائلی که پیش روی همه طراحان سایت و از همچنین کارفرمایان می باشد این موضوع است که در زمان خرید قالب سایت، چه نکات سئویی را بررسی کنیم تا بعدا به مشکل نخوریم. پیش فرض ما در این مقاله این است که سایت ها از سیستم های مدیریت محتوا علی الخصوص وردپرس استفاده می کنند. پس تا انتهای محتوا همراه ما باشید تا نکاتی که در مورد خرید قالب سایت می باشد را با شما مرور کنیم.

لازم به ذکر است در این محتوا فقط به نکات مربوط به سئو در انتخاب قالب می پردازیم و از بیان مواردی که مربوط به کسب و کار و استراتژی های آن می باشد که تاثیر در انتخاب قالب سایت دارد صرف نظر می کنیم.

ابعاد سئویی خرید قالب سایت:

سئو در حالت کلی خود به سه بخش تکنیکال، محتوا و آف پیج تقسیم می شود. ما در این محتوا سعی می کنیم نکات سئویی خرید قالب سایت را از این سه بعد بررسی داشته باشیم.

بعد سئوی خارجی یا آف پیج سئو که مربوط به کارهای بیرون از سایت می باشد را ازین جهت که در انتخاب قالب موثر نیست صرف نظر می کنیم و به بررسی تاثیر دو بعد محتوا و تکنیکال در خرید قالب سئو می پردازیم.

بعد سئو محتوا در خرید قالب سایت:

یکی از جنبه های مهم سئو هر سایتی موضوع محتواست. در سئوی هر سایتی، ما از محتوا در بخش های مختلفی از سایت استفاده می کنیم که مهم ترین آن ها صفحات محصول، صفحات بلاگ، صفحات دسته بندی و لندینگ پیج های مخصوص می باشد.

پس زمانی که به دنبال خرید قالب هستید حتما باید قالبی را انتخاب کنید که در این صفحات امکان بارگزاری و مدیریت کامل محتوای صفحه در اختیار شما وجود داشته باشد.

معمولا در اکثر قالب ها، صفحات محصول و صفحات بلاگ سایت این قابلیت را اختیار مدیر سایت قرار می دهند، اما صفحات دسته بندی یا کتگوری نیازمند این است که حتما قالب دارای این قابلیت باشد و یا اینکه با کمک توسعه دهنده قالب، بخش محتوایی در صفحات دسته بندی ایجاد شود.

buy theme seo content
بخش محتوایی صفحات دسته بندی در سایت دیجی کالا

گفتیم صفحات محصول و صفحات بلاگ معمولا مشکلی از جهت محتوا ندارند اما حتما باید بررسی های لازم را داشته باشید تا با توجه به کسب و کارتان و محتواهایی که نیازمند آن هستید حتما توسط قالب سایت پوشش داده شود.

مثلا اگر یک فروشگاه اینترنتی در حوزه دیجیتال هستید، بلاگ قالب شما باید به گونه ای باشد تا بتواند جوابگوی انتشار مستمر مقالات و اخبار حوزه تکنولوژی باشد. یعنی بخش بندی مناسبی داشته باشد، رابط کاربری حرفه ای داشته باشد و… یا به طور مثال ساختار صفحات محصول باید به گونه ای باشد که ویژگی های جزئی محصول به خوبی برای کاربران قابل نمایش و بررسی باشد، امکان مقایسه محصولات وجود داشته باشد و…

اگر حوزه کاری شما ویدئو محور یا عکس محور است، یعنی کاربران تعامل خوبی با ویدئوها و عکس ها دارند، مثل خیلی حوزه های مربوط به پوشاک که افراد به دنبال عکس های جدید و به روز هستند، حتما قالب سایت را به گونه ای انتخاب کنید که برای ویدئو و عکس بهینه شده باشد و امکان بارگزاری ویدئو و عکس و نمایش عالی آن وجود داشته باشد.

بعد تکنیکال در خرید قالب سایت:

مهم ترین مسئله در خرید قالب برای سایت بخش سئو تکنیکال آن قالب می باشد که موارد مختلفی را باید قبل از خرید بررسی کنید. در این مقاله خیلی نمی توانیم وارد جزئیات کار شویم چون طول محتوا بسیار بلند می شود و صرفا به بیان نکات مهم سئو در خرید قالب سایت می پردازیم.

لازم به ذکر است ما در ارائه خدمات سئو در مشهد تمامی نکات سئو تکنیکال در خرید قالب و پس از آن را توسط افراد حرفه ای شناسایی و برطرف می کنیم تا بستر کار سئو به خوبی فراهم شود.

موبایل فرندلی بودن قالب:

اولین و مهم ترین نکته در قالب های سایت، موضوع بهینه بودن آن ها برای موبایل می باشد. گوگل در اوایل ماه نوامبر 2023 اعلام کرد که به طور کامل رویکرد mobile first index را پیاده سازی کرده است. البته در حال حاضر، بسیاری از قالب ها به صورت استاندارد و رسپانسیو طراحی می شوند اما بهتر است حتما تست موبایل فرندلی را از طریق ابزار خود گوگل بررسی کنید.

https://search.google.com/test/mobile-friendly

website template seo tips
نکات خرید قالب از دیدگاه سئو

پرفورمنس سایت:

مورد دوم که حتما در قالب بررسی کنید و جز مهم ترین شاخص های رنکینگ در گوگل می باشد بحث سرعت و پرفورمنس سایت می باشد. با توجه به سرعت اینترنت ایران، سرعت لود کل سایت تا 5 ثانیه باشد عدد مناسبی خواهد بود. اینکه یک سایت پرفورمنس خوبی را به کاربر بدهد به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین عامل نحوه کدنویسی سایت و سئو فرندلی بودن کدهای سایت می باشد.

در بارگزاری سایت، هر چقدر میزان رکوئست ها به سمت سرور کمتر باشد سرعت لود بهتری را شاهد هستیم. المان های تصویری نقش مهمی در سرعت سایت دارند. طبق شاخص های پرفورمنس همچون LCP – FCP – TTI و شاخص های دیگر، المان های تصویری نقش بسیار مهمی در پرفورمنس دارا می باشد.

در بحث پرفورمنس نکات زیادی وجود دارد که حتما باید توسط یک متخصص سئو بررسی شود، وضعیت فشرده سازی کدهای سایت، مینیفای بودن کدها و سایر مسائل کدنویسی سایت که باید قبل خرید بررسی شود

پس قبل از خرید قالب سایت حتما پرفورمنس آن را در ابزار زیر چک کنید. لازم به ذکر است با توجه به اینکه اکثر دموهای قالب ها در سرورهای نسبتا ضعیفی قرار دارند نباید انتظار یک نمره خوب از پرفورمنس داشت. اما می تواند دید کلی خوبی را قبل از خرید کسب کنید.

https://gtmetrix.com/

استفاده از HTML 5:

یکی از نکاتی که مخصوصا در سال های اخیر در سئو اهمیت زیادی پیدا کرده است موضوع سمنتیک وب یا وب معنایی می باشد.

وب معنایی به این معناست که رویکرد گوگل از کلمه محور بودن به سمت مفهوم محور بودن در حال حرکت است.

در این بخش موضوعات مختلفی در سال اخیر اهمیت پیدا کرده است. مثلا موضوع تاپیکال اتوریتی که این روزها نقل مجلس متخصصان سئو می باشد، نشانه ای از اهمیت بحث سمنتیک در سئو می باشد.

اما نکته ای که در خرید قالب در این بخش اهمیت پیدا می کند استفاده از تگ های html 5 در قالب می باشد. استفاده از این تگ ها در قالب سایت به درک بهتر صفحات سایت برای گوگل کمک شایانی می کند. پس بهتر است قالبی که خریداری می کنیم از این تگ ها استفاده کرده باشند یا حداقل امکان پیاده سازی این تگ ها در قالب سایت وجود داشته باشد.

چک لیست اولیه بررسی سئو تکنیکال قالب سایت:

در ادامه مقاله به مواردی که بهتر است در قالب خریداری شده چک شود تا از نظر سئو تکنیکال در آینده به مشکلی نخورید و یا اینکه هزینه های سئو تکنیکال شما در اول پروژه کاهش پیدا کند.

  1. وضعیت نویگیشن سایت یا منو (مگامنو) سایت
  2. آیا امکان بهینه سازی تگ کنونیکال در قالب وجود دارد؟
  3. آیا در قالب سایت می توان پیجینیشن یا صفحه بندی ایجاد کرد؟
  4. عدم استفاده از آی فریم در قالب سایت
  5. بررسی وضعیت اوت لاین صفحات
  6. آیا قالب از اسکیماها پشتیبانی می کند؟
  7. وجود تگ های مهم مثل متاتگ ها، اوپن گراف ها و توئیترکارت ها
  8. قابلیت وجود برد کرامب در صفحات

موارد بالا جزء مهم ترین نکاتی هستند که باید در قالب سایت بهینه شوند یا وجود داشته باشند. اگر نکته جدیدی شما در این زمینه دارید در همین صفحه کامنت کنید.

حسین رضائی وب‌سایت
ارشد کارآفرینی خوندم از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مثل خیلی از افراد دیگه، تخصصم ارتباط چندانی با رشته تحصیلیم نداره اما تونسته دید خوبی بهم توی مشاوره با کسب و کارها بده. از دوران دبیرستان دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم. همون موقع یک وبلاگ زدم و تونستم پیج رنکش رو به 4 برسونم و با سایت میهن دانلود تبادل لینک کنم. اون زمان ها خیلی مد بود. همون وبلاگ روی کلمه های خوبی بالا اومده بود مثل دانلود بازی موبایل، دانلود نرم افزار موبایل و... یادش بخیر همین وبلاگ بود که باعث ورود من به دنیای سئو شد و کم کم به صورت تجربی و عملی با سئو آشنا شدم و سعی کردم در این زمینه خودم رو متخصص کنم. الان هم مشاوره و مجری چندین پروژه کوچک و بزرگ هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *