دامنه چیست؟ راهنمای جامع انتخاب بهترین Domain
اگر درحال حاضر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید و یا کارفرمایی هستید، که میخواهید وبسایتی برای خود طراحی کرده تا تجربه فروش و ارائه خدمات در بستر وب را داشته باشید، قطعا عبارت «دامنه سایت» یا Domain به گوشتان خورده است. به طور کلی بعد از مشخص شدن حوزه فعالیتی که تمایل دارید در آن مشغول شوید، نوبت به انتخاب دامنه یا به زبان ساده اسم سایت شما میرسد.
در این مرحله برخی از افراد به دلیل یکسری باورهای اشتباهی که وجود دارد، به شدت درگیر انتخاب اسم سایت شده و مدت زمان زیادی این کار را به تعویق میاندازند. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم داریم هر آنچه که برای انتخاب دامنه مناسب خود باید بدانید، و همچنین باورهای غلطی که در این مورد وجود دارد را به طور کامل بررسی کنیم.
دامنه سایت چیست؟
به طورکلی دامنه یا domain، نام و نشانی اینترنتی منحصر به فردی است که افراد با سرچ آن در مرورگر خود می توانند به سایت مشخصی دسترسی پیدا کنند. حال این نشانی از دو بخش اصلی نام دامنه و پسوند تشکیل شده است. به عنوان مثال در آدرس فرضی xy.com، به “xy” نام دامنه و “com.” پسوند یا TLD میگویند. از رایج ترین پسوند ها می توان به com ،.ir ،.co. و… اشاره نمود.
حال در بحث انتخاب دامنه یکسری نکات و موارد ضروری وجود داشته که می تواند به افزایش جذب مخاطب هدفمند و در نتیجه فروش و ارائه خدمات بیشتر شما کمک نماید. همچنین یکسری باورهای اشتباه در این زمینه رایج شده که در ادامه به طور کامل به آنها می پردازیم.
یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد؟
چطور یک دامنه خوب انتخاب کنیم؟ یک دامنه مناسب چه ویژگی هایی دارد؟ همانطور که یاد گرفتیم کاربران برای دسترسی به وبسایت ما باید آدرس اینترنتی ما یا همان دامنه را در مرورگر خود سرچ نمایند. در نتیجه داشتن یک domain مناسب از اهمیت بالایی برخوردار بوده زیرا می تواند قابلیت هایی مانند برند شدن راحت و افزایش فروش را برای ما به دنبال داشته باشد. برخی از مهمترین ویژگی های یک دامنه خوب شامل:
- کوتاه
- مرتبط با حوزه
- خط فاصله نداشته باشد
- تایپ آسان
- فارسی نباشد
- خود کلمه کلیدی نباشد. مانند (com.گوشی)
- قابلیت برند شدن داشته باشد
- و…
ابهامات رایج در ارتباط با انتخاب دامنه سایت
حال که با مفهموم دامنه سایت و ویژگی های یک دامنه خوب آشنا شدیم، قصد داریم به بررسی یکسری باورهای غلط و ابهاماتی که شاید در ارتباط با Domain وجود داشته باشد، بپردازیم. باورها و نظراتی که اکثراً بی منطق بوده و دلیلی برای آنها وجود ندارد و تنها سبب سردرگمی افراد خواهد شد.
آیا دامنه هایی که کلمه کلیدی را دارند در آن حوزه بهتر رتبه میگیرند؟
خیر؛ درست است که بالاتر اشاره کردیم دامنه بهتر است مرتبط با کسب و کار باشد، اما این دلیل بر این نیست که گوگل به چنین آدرس هایی رتبه بهتری بدهد. به عنوان مثال حوزه موبایل را در نظر بگیرید؛ چند دامنه با اسم کلمه کلیدی مانند (mobile.ir) میتوان ساخت؟ اسمهای محدودی میشه دیگه! پس یعنی هرکی سریعتر سایتش رو راه اندازی کرد یا زودتر این عبارات به ذهنش رسید، باید رتبه بالاتر داشته باشد؟
از طرفی برخی از سایت ها مانند دیجی کالا، اصلا در این حوزه به صورت نیچ کار نمیکنند و صاحب رتبههای برتر نیز هستند. پس نتیجه میگیریم که این باور اشتباه بوده و تاثیری در رتبه شما ندارد.
ببینید گفتیم حضور کلمه کلیدی در دامنه تاثیری در بهبود رتبه شما ندارد؛ ولی انتخاب دامنههایی شیک و خاص که سبب برندسازی و افزایش فروش و ورودی شما شود، به طور غیرمستقیم در روند سئو و بهبود رتبههای شما موثر خواهد بود.
قدمت یک دامنه بر سایت ما تاثیر مثبت دارد یا منفی؟
گاهی ترجیح می دهیم به جای ثبت دامنه جدید، دامنه های قدیمی که به ثبت رسیده اند را خریداری کنیم. در این هنگام سوالی که پیش می آید این است که «این دامنه برای سایت من تاثیر مثبت دارد یا منفی؟» ببینید تاثیر قدمت و تاریخچه یک دامنه به 3 حالت می تواند تاثیر گذار باشد.
- دامنه ای که مثلا حدود 5 سال است به ثبت رسیده اما هیچ فعالیت و کاری روی آن صورت نگرفته است؛ این domain نه تاثیر مثبت داشته و نه منفی.
- دامنه ای که حدود 5 سال است به ثبت رسیده و در این مدت به طور مرتب فعالیت داشته و رتبه های برتر گوگل را نیز دارد؛ این domain تاثیر مثبت دارد.
- دامنه ای که حدود 5 سال است به ثبت رسیده و در این مدت خیلی بد کار کرده به طوری که اعتباری پیش گوگل ندارد؛ این domain تاثیر منفی داشته و اگر ما یک سایت تازه تاسیس بزنیم، راحت تر رتبه می گیرد.
تاثیر طول دامنه بر سئو سایت
به طور کلی طول یک دامنه در سئو سایت تاثیری نداشته اما دامنه های کوتاه و شیک در بحث دیجیتال مارکتینگ و سئو موثر هستند.
نکات تکمیلی برای انتخاب بهترین دامنه
خب تا این قسمت هر نکته ای که برای انتخاب بهترین دامنه نیاز بود، از مفهموم دامنه تا ویژگی های یک domain مناسب و ابهامات موجود در این رابطه را بررسی کردیم. در این قسمت قرار است به جمع بندی و ارائه یکسری نکات تکمیلی در این خصوص به پردازیم.
- دامنه های شیک تر و تخصصی تر در بحث نرخ تبدیل و دیجیتال مارکتینگ موثر هستند.
- خریداری دامنه ای که com آن در یک کشور دیگر فعالیت دارد، موردی ندارد.
- نحوه نگارش دامنه در سئو تاثیری ندارد.
- خط تیره، اعداد و… هم در سئو تاثیر ندارد(اما در بحث زیبایی، دیجیتال مارکتینگ و .. موثرند)