منوی دسته بندی

لینک سازی داخلی چیست؟ بایدها و نبایدها در لینک بیلدینگ داخلی!

استراتژی لینک سازی داخلی

به جرئت یکی قدرتمندترین و مهم‌ترین فاکتورها در سئو، لینک داخلی یا Internal link است. اما خیلی از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، توجه زیادی به این موضوع نداشته و صرفا به دنبال بک لینک‌های مختلف برای بهبود رتبه و سئو سایت خود هستند. تقریبا تمامی وبسایت‌ها در دنیای وب از لینک داخلی در صفحات خود استفاده می‌کنند؛ اما چرا برخی از آنها نتایج بهتری نسبت به رقبا دارند؟ یکی از دلایل، استراتژی اصولی و درست در لینک بیلدینگ داخلی است.

اگر این عمل به درستی در وبسایت شما صورت گیرد، می‌تواند تحولی عظیم در رتبه و رنک شما در نتایج جستجو گوگل ایجاد نماید. حال اینقدر که از اهمیت این موضوع گفتیم، اصلا لینک داخلی چیست؟ اهمیت آن در سئو سایت به چه صورت است؟ چطور یک استراتژی درست برای لینک سازی در سایت خود تعیین کنیم؟ در ادامه همراه ما باشید تا به طور کامل با این گنج مخفی در سئو آشنا شده و یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر قرار بگیرید.

لینک سازی داخلی چیست؟

به زبان ساده هنگامی که از یک صفحه از وبسایت خود به صفحه یا صفحات دیگر از سایت خودمان لینکی می‌دهیم، لینک سازی داخلی یا اینترنال لینک می‌گوییم.(در واقع صفحه مبدا و مقصد هر دو مربوط به سایت خودمان است) در حالی که در لینک خارجی یک صفحه از یک سایت به صفحه‌ای از سایت دیگر لینک می‌دهد. به طوری که با کلیک بر لینک مبدا (صفحه‌ای که در آن لینک ایجاد شده) از آن سایت خارج شده و وبسایت جدیدی را برای ما نشان می‌دهد.

لینک سازی داخلی چیست؟

چرا لینک داخلی در سئو مهم است؟

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، لینک داخلی یکی از قوی‌ترین ابزارها برای سئو سایت به شمار می‌آید. برای درک این قضیه و استفاده درست و بهیه از آن باید به طور دقیق‌تری با آن آشنا شوید. به طور کلی علت لینک سازی داخلی در سئو شامل:

  • کمک به درک گوگل از محتوای صفحات و کلمات کلیدی آن
  • پخش کردن اعتبار بین صفحات
  • بهترین ابزار برای تعیین سفر مشتری در وبسایت شما
  • افزایش نرخ کرال باجت
  • جلوگیری از ایجاد صفحات زامبی پیج
  • افزایش سرعت ایندکس
  • و…

کمک به درک گوگل از محتوای صفحات و کلمات کلیدی آن

در سئو ما به دنبال این هستیم تا صفحات سایت ما روی کلمات مشخصی که به آنها کلمه کلیدی می‌گوییم، در نتایج جستجو رتبه کسب نمایند. حال چطور باید گوگل را متوجه این موضوع کنیم که می‌خواهیم صفحه x از سایت ما با چه کلمه‌ای رتبه پیدا کند؟ در پاسخ به این موضوع راهکارهای متعددی وجود دارد که باید در سئو داخلی و صفحات سایت خود پیاده سازی کنیم. یکی از این روش‌ها لینک سازی داخلی است.

در واقع ما با لینک دهی از سایر صفحات سایت خود به یک صفحه مشخص با انکر تکست‌های مربوط به آن، به درک گوگل از محتوای آن صفحه و کلمات کلیدی آن کمک می‌کنیم.

پخش کردن اعتبار بین صفحات

هر صفحه از سایت پیج رنک مختص به خود را داشته و یک عاملی به اسم قابل انتقال (به زبان ساده، مقدار زور آن صفحه) که می‌تواند در هنگام لینک دهی منتقل نماید. در نتیجه عملیات لینک سازی باید به درستی و با یک استراتژی درست صورت گیرد، تا اعتبار به طور صحیح بین صفحات و مخصوصا بخش‌هایی که برای ما حائز اهمیت هستند، منتقل شود.

دقت داشته باشید، گفتیم هر صفحه پیج رنک مخصوص خود را دارد؛ نه اینکه کل سایت یک عدد مشخص باشد.

نکات مهم در استراتژی اصولی لینک سازی داخلی

برای داشتن یک استراتژی درست در لینک بیلدینگ داخلی و دریافت بهترین نتایج از آن، باید یکسری نکات و موارد را در حین این کار رعایت کنید. همان طور که تا اینجا متوجه شدیم، این فرایند بسیار در سئو کمک کننده است و می‌تواند وضعیت سایت ما را به طور چشمگیری تغییر دهد. برخی از مهم ترین نکات لینک سازی داخلی در سئو شامل:

استراتژی اصولی لینک سازی داخلی
  • در لینک بیلدینگ داخلی حتما ارتباط معنایی را رعایت کنید.
  • هیچ صفحه‌ای با کلمه کلیدی خود و لانگ تیل‌هایش نمی‌تواند به صفحات دیگر لینک دهد.
  • تمامی صفحات با کلمه کلیدی اصلی و لانگ تیل‌های موردنیاز می‌توانند لینک بگیرند.
  • لینک‌های داخلی همگی از نوع فالو هستند.
  • استفاده بیش از اندازه از لینک داخلی در یک صفحه اسپم محسوب می‌شود.(عدد خاصی نداشته و باید به اندازه نیاز قرار بگیرد)
  • از یک صفحه به صفحه دیگر تنها یک لینک بدهید.
  • با یک انکرتکست خاص فقط به یک صفحه حق دارید لینک بدهید.
  • لینک سازی از صفحات پرترافیک و رتبه دار تاثیر گذارتر هستند.

نتیجه گیری

لینک سازی داخلی در سئو به عنوان یکی از قدرتمندترین و مهم ترین ابزارها محسوب می‌شود. به طوری که از آن می‌توان در درک بهتر گوگل و کاربران از محتوای یک صفحه، توزیع و پخش کردن اعتبار صفحات سایت، افزایش سرعت ایندکس و… بهره برد. همچنین یاد گرفتیم که هر صفحه دارای پیج رنک و یک زور مشخص است، که می‌تواند از طریق لینک سازی‌های ایجاد شده (داخلی و خارجی) منتقل شود. به همین دلیل باید با یک استراتژی درست و اصولی برای لینک بیلدینگ داخلی خود به طور بهینه و صحیح از این اعتبار استفاده کرده و الکی آن را هدر ندهیم.

image

محسن شجاع
من محسن شجاع هستم. در دبیرستان به تقلید از برادرم وارد رشته تجربی شدم.(هرچند که علاقه ای نداشتم، ولی می خواستم مثل خیلی ها دکتر بشم😁) این مسیر خوب پیش می رفت و داخل درس ها هم خیلی خوب بودم، تا وقتی که زمان کنکور رسید و در این آزمون شکست خوردم. بعد از یک دوران افسردگی و سردرگمی به پیشنهاد یکی از دوستانم وارد حوزه سئو شدم و با دیدن آموزش‌های رایگان و سایت های دمویی که دوستم در اختیارم گزاشت تونستم داخل این حوزه رشد کنم و تجربه کسب نمایم. در نتیجه با چالش ها و مشکلات افرادی که به تازگی می خواهند این تخصص رو یاد بگیرند، آشنا هستم. به همین دلیل سعی میکنم مطالب مفیدی را به صورت واضح و روان در اختیار شما قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *