منوی دسته بندی

سئو محتوا، هر آن چه باید بدانید

سئو محتوا

محتوا یکی از مهم ترین بخش ها و پایه های سئوی سایت می باشد. در این محتوا می خواهیم به این موضوع بپردازیم که اهمیت محتوا چیست و برای مهم ترین نکاتی که برای سئوی محتوایی و یا سئو کردن یک محتوا باید در نظر بگیریم چیست؟ پس با ما همراه باشید.

اهمیت محتوا در سئو:

در مقالات قبلی اشاره کردیم که سئو به طور کلی سه پایه مهم و اصلی دارد.

  • تکنیکال
  • محتوا
  • آف پیج یا سئوی خارجی

همان طور که می بینید محتوا یکی از سه پایه اصلی در یک پروژه سئو می باشد.

در بسیاری از حوزه های کاری بدون داشتن یک محتوای غنی و کاربرپسند امکان گرفتن رتبه های برتر وجود ندارد.

وقتی از محتوا صحبت می کنیم، منظورمان مجموعه ای از محتواهای متنی، صوتی، تصویری و ویدئویی می باشد که با توجه به هر حوزه کاری و رقابت موجود در آن، از این دست محتواها استفاده می کنیم. پر واضح هست در بسیاری از حوزه ها بخش زیادی از محتوا صرف تولید محتوای متنی می شود.

با کمک تولید محتوا در یک پروژه سئو می توانیم به اهداف مختلفی دست پیدا کنیم. مهم ترین هدفی که با یک تولید محتوا کامل و جامع به دست می آوریم، ایجاد یک تاپیکال اتوریتی یا مرجعیت موضوعی در سایت می باشد که نهایتا سایت ما توسط گوگل به عنوان یک متخصص و یک مرجع در آن حوزه شناخته می شود.

در مورد محتوا و استراتژی های محتوایی در سئوی یک سایت نکات زیادی وجود دارد که در این مقاله امکان بحث بیشتر آن وجود ندارد و در مقالات آتی سایت بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم. در ادامه می خواهیم مهم ترین نکات در سئوی محتوا را بیان کنیم.

در سئو محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای اینکه یک محتوای سئو شده داشته باشیم رعایت برخی نکات ضروری است. اما قبل از بیان نکات تکنیکالی و چک لیستی سئوی محتوا، بیان چند نکته در مورد تولید محتوا ضروری است.

به موضوع محتوا نگاه چک لیستی نداشته باشید. محتوا باید رفع کننده نیاز کاربر باشد. مخصوصا در آپدیت های سال 2023 گوگل، موضوعاتی مثل HCU (helpful contetn update) اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

رویکرد گوگل ارائه یک محتوای مفید و کمک کننده است. محتواهایی که برای ربات ها و کراولرها نوشته می شود اهمیت کمتری پیدا کرده اند. نگاه شما در درجه اول کاربر و رفع رضایت او باید باشد و در درجه دوم توجه به نکات فنی و چک لیستی سئوی محتوا باشد.

نکته مهم دیگر در بحث سئو محتوا، تغییر رویکرد گوگل از کلمه محوری به سمت موضوع محوری می باشد.

دیگر بحث چگالی کلمات کلیدی از اهمیت کمتری برخوردار است و اهمیت استفاده از انتیتی ها و کلمات مرتبط و ایجاد یک جامعیت محتوایی در مورد یک موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

با توجه به این نکات، برخی از مواردی که بهتر است در سئو محتوا رعایت شود را خدمت شما بیان می کنیم.

چک لیست سئو محتوا:

  1. وجود کلمه کلیدی اصلی در تایتل صفحه
  2. جذاب بودن عنوان محتوا
  3. وجود کلمه کلیدی در پاراگراف اول
  4. نوشتن پاراگراف اول به شکل جذاب برای ترغیب مخاطب به خواندن ادامه محتوا
  5. پاراگراف ها نباید بیشتر از 3 خط باشند تا خوانایی محتوا حفظ شود.
  6. استفاده مناسب و منطقی از هدینگ ها
  7. قرار دادن مناسب کلمه کلیدی در برخی از هدینگ ها
  8. استفاده از عکس و ویدئو یونیک در محتوا و قرار دادن تگ alt تصاویر
  9. وجود کلمه کلیدی در پاراگراف آخر
  10. استفاده از رفرنس های معتبر و لینک دهی به آن ها
  11. لینک داخلی به صفحات مرتبط
  12. طول محتوا متناسب با نیاز کاربر باشد، نه کمتر و نه بیشتر
  13. نداشتن مشکلات نگارشی و املایی
حسین رضائی وب‌سایت
ارشد کارآفرینی خوندم از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مثل خیلی از افراد دیگه، تخصصم ارتباط چندانی با رشته تحصیلیم نداره اما تونسته دید خوبی بهم توی مشاوره با کسب و کارها بده. از دوران دبیرستان دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم. همون موقع یک وبلاگ زدم و تونستم پیج رنکش رو به 4 برسونم و با سایت میهن دانلود تبادل لینک کنم. اون زمان ها خیلی مد بود. همون وبلاگ روی کلمه های خوبی بالا اومده بود مثل دانلود بازی موبایل، دانلود نرم افزار موبایل و... یادش بخیر همین وبلاگ بود که باعث ورود من به دنیای سئو شد و کم کم به صورت تجربی و عملی با سئو آشنا شدم و سعی کردم در این زمینه خودم رو متخصص کنم. الان هم مشاوره و مجری چندین پروژه کوچک و بزرگ هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *