منوی دسته بندی

تفاوت های سئو سایت های فروشگاهی، شرکتی، خبری و مجله ای

سئوی انواع سایت های فروشگاهی، خبری، مجله ای و خدماتی

در فضای تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی انواع مختلفی از سایت ها مشغول به فعالیت هستند. فروشگاه های اینترنتی، سایت های خدماتی، سایت های شرکتی و سایت های خبری و مجله ای بخشی از این سایت ها می باشند. سوال اینجاست که آیا سئوی تایپ های مختلف سایت ها با هم متفاوت است یا دارای یک روش یکسان برای سئوی همه این سایت ها وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

معرفی انواع مختلف سایت:

همان طور که بیان شد سایت های مختلفی با موضوعات و کارکردهای گوناگون در فضای اینترنت مشغول به کار هستند. شاید سایت های فروشگاهی و سایت های خبری دو نوع مهم از انواع سایت ها باشند. اما لازم به ذکر هست که انواع مختلفی از سایت ها وجود دارد که می تواند در استراتژی سئوی آن سایت موثر باشد که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد. اما چند مدل سایت می توانیم داشته باشیم:

  1. سایت فروشگاهی
  2. سایت خبری یا مجله ای
  3. سایت شرکتی
  4. سایت سازمانی یا دولتی
  5. سایت نمونه کار
  6. سایت شخصی
  7. سایت های غیر انتفاعی یا NGO
  8. سایت خدماتی
  9. سایت های نوآورانه
  10. سایت آموزشی
  11. سایت های فروم یا سایت های UGC
  12. سایت های لوکال یا محلی و منطقه ای

اگر کمی عمیق تر هم به موضوع نگاه کنیم می توانیم نوع های دیگری نیز به این لیست اضافه کنیم.

نکته مقدماتی سئوی انواع مختلف سایت ها این است که هدف هر مدل سایت متفاوت است و ما باید استراتژی سئو خودمان را بر اساس اهداف سایت یا به نوعی اهداف بیزینس تغییر بدیم. پس می توان گفت که سئوی هر نوع از سایت ها می تواند دارای تفاوت هایی در روش ها و استراتژی ها باشد.

به طور مثال سایتی که قصد فروش محصولات خاصی را دارد و سایتی که به دنبال ایجاد محتواهای UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) است نمی تواند یک استراتژی سئو داشته باشد و باید برای هر کدام استراتژی مناسب آن کسب و کار را انتخاب نمود.

شباهت های سئوی انواع سایت ها:

در بخش قبل کمی در مورد تفاوت های سئویی انواع سایت به طور مختصر صحبت کردیم. در این بخش می خواهیم به شباهت های سئوی انواع سایت اشاره کنیم.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که گوگل در داکیومنت هایش هیچ تفاوتی بین سئوی سایت های فروشگاهی، شرکتی، خبری و… بیان نکرده است. یعنی تمامی الگوریتم ها و فاکتور رنکینگ ها بر روی تمامی سایت ها به صورت مشابه عمل می کند.

دقیقا همین نکته را می توان به سئوی تمامی انواع سایت تعمیم داد. یعنی سئوی سایت شرکتی، فروشگاهی، خبری و باقی انواع سایت ها، از جهت کلیت کار سئو مشابه هست.

یعنی شما در سئوی هر نوع سایتی باید تحقیقات کلمات کلیدی را انجام بدهید، باید به خوبی مسائل سئو تکنیکال را در سایت مرتفع سازید، محتواهای مناسب با کسب و کار تولید کنید و حتما در صورت نیاز از سئوی خارجی برای بهبود رتبه ها استفاده کنید.

تفاوت های سئوی انواع سایت ها:

در بخش قبل به شباهت های سئوی انواع سایت ها پرداختیم و گفتیم که کلیت کار سئوی همه سایت مشابه هم هست. اما تفاوت ها در کجا نمایان می شود؟

می توان به این نکته مهم رسید که تفاوت های سئوی انواع سایت در جزئیات کار و در روش ها و استراتژی ها نمایان می شود.

به طور مثال سایتی که فقط در یک شهر خدمات ارائه می دهد، نیازمند این موضوع است که استراتژی هایی که در بخش محتوا، ساختار سایت و آف پیج سایت در نظر می گیریم متفاوت با سایتی باشد که می خواهد به صورت کشوری مشغول به فعالیت باشد.

اگر ما سئو را سه بخش تکنیکال، محتوا و آف پیج در نظر بگیریم، به جزء بخش تکنیکال که در همه سایت ها باید به خوبی رعایت شود و فقط میزان عمیق شدن در تکنیکال سایت با توجه به نوع سایت و رقابت موجود کم و زیاد می شود، در 2 بخش دیگر یعنی محتوا و آف پیج استراتژی ها و روش های مختلفی را برای رسیدن به هدف سایت در نظر می گیریم و اینجا تفاوت در سئوی انواع مختلف سایت ها پدیدار می شود.

در ادامه به صورت کلی به بیان نکات سئوی مهم ترین انواع سایت ها می پردازیم.

سئوی فروشگاه اینترنتی:

فروشگاه های اینترنتی جزء مهم ترین انواع سایت ها در دنیا می باشند که تراکنش های مالی زیادی در آن ها صورت می گیرد. هدف فروشگاه های اینترنتی در نهایت فروش محصول می باشد و استراتژی سئو نیز باید به گونه ای طراحی شود که به این هدف کمک نماید.

در سئوی فروشگاه های اینترنتی باید صفحاتی در گوگل رتبه بگیرند که کمترین فاصله را با خرید مشتری دارند. این صفحات شامل صفحات محصول (PDP) یا صفحات کتگوری (PLP) می باشند. یعنی باید هدف سئو ما رتبه گرفتن صفحات کتگوری، محصول یا هر دو باشد.

در برخی از حوزه ها نیازمند این هستیم که صفحات محصول تارگت شده و رتبه بگیرند و در برخی حوزه ها نیازمند این هستیم که صفحات کتگوری رتبه مناسبی داشته باشند تا بیشترین فروش را رقم بزنیم.

نکته مهم دیگر در سئوی فروشگاه های اینترنتی این است که به جای اهمیت زیاد دادن به وبلاگ به محتوای محصولات توجه کنیم و در استراتژی محتوایی فروشگاه، به محتوای محصولات توجه جدی داشته باشیم.

حتما در سئوی فروشگاه های اینترنتی، در زمینه سئو کردن صفحات کتگوری اقدام کنید. بدین منظور حتما برای محتوای صفحات کتگوری برنامه ریزی ویژه ای داشته باشید.

در سئوی خارجی فروشگاه های اینترنتی حتما تقویت صفحات محصول و زیر کتگوری ها را در برنامه آف پیج سئو خود داشته باشید تا صفحات کتگوری مادر رتبه مناسبی دریافت کنند.

سئوی سایت های خدماتی و شرکتی:

سایت های خدماتی و شرکتی نیز جزء مهم ترین انواع سایت ها هستند. هدف این سایت ها این است که خدمت مورد نظر آن ها به فروش ختم شود یا در نهایتا بتوانند لید یا سرنخ بیشتری جمع آوری کنند.

در سئوی سایت های خدماتی و شرکتی، صفحات تارگت سئو، صفحات خدمت یا لندینگ پیج های خدمات می باشد. در واقع استراتژی محتوایی و استراتژی آف پیج باید به گونه چیده شود تا صفحات خدمات رتبه بگیرند.

در سایت های خدماتی از نظر محتوایی اولویت اول محتوای صفحات خدمات در درجه اول و سپس محتواهای بلاگی در درجه دوم اهمیت پیدا می کنند.

نکته مهم دیگر در سایت های خدماتی، اهمیت لوکال سئو می باشد. معمولا خدمات مختلف در شهرهای مختلف نیز دارای سرچ محدودی هستند و اگر برای لوکال سئو برنامه ریزی داشته باشید می توانید نتایج خوبی بگیرید.

سئوی سایت های خبری و مجله ای:

سایت های خبری و مجله ای یکی از انواع رایج سایت ها می باشند که خیلی از افراد سراغ این مدل سایت ها برای درآمد زایی می روند.

در سئوی سایت های خبری و مجله ای این نکته اهمیت پیدا می کند که معمولا دارای یک سری صفحات مشخص و یک سری کلمات مشخص برای تارگت کردن نیستند و باید بر روی سئوی عمومی سایت و افزایش اتوریتی سایت کار نمود تا در بسیاری کلمات دارای رتبه های مناسب شود.

مهم ترین مسئله در سئوی سایت های خبری و مجله ای، داشتن یک استراتژی جامع محتوایی و داشتن پلن های جامع در زمینه خوشه های محتوایی می باشد. در صورت نداشتن یک برنامه جامع شاهد ایجاد مقالات تکراری و یا مقالات مشابه و با یک مفهوم هستیم.

نکته دیگر در سئوی این سایت ها، تزریق اتوریتی مناسب به هوم پیج سایت و سر شاخه ها می باشد که به خوبی پیج رنک به تمامی صفحات منتقل شود.

مسئله دیگری که حتما در سئوی سایت های خبری و مجله ای باید در نظر گرفت و برنامه داشت موضوع گوگل دیسکاور می باشد. این سایت ها با کمک گوگل دیسکاور می توانند روزانه ورودی های خوبی از سمت گوگل دریافت کنند.

در صورتی که شما هم هر کدام از انواع سایت ها را داشتید و نیازمند خدمات سئو در مشهد بودید با ما در تماس باشید.

حسین رضائی وب‌سایت
ارشد کارآفرینی خوندم از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مثل خیلی از افراد دیگه، تخصصم ارتباط چندانی با رشته تحصیلیم نداره اما تونسته دید خوبی بهم توی مشاوره با کسب و کارها بده. از دوران دبیرستان دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم. همون موقع یک وبلاگ زدم و تونستم پیج رنکش رو به 4 برسونم و با سایت میهن دانلود تبادل لینک کنم. اون زمان ها خیلی مد بود. همون وبلاگ روی کلمه های خوبی بالا اومده بود مثل دانلود بازی موبایل، دانلود نرم افزار موبایل و... یادش بخیر همین وبلاگ بود که باعث ورود من به دنیای سئو شد و کم کم به صورت تجربی و عملی با سئو آشنا شدم و سعی کردم در این زمینه خودم رو متخصص کنم. الان هم مشاوره و مجری چندین پروژه کوچک و بزرگ هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *