۰ تا ۱۰۰ یک پروژه سئو (کاملا تجربی)
توی این مقاله میخوام در مورد یک موضوعی صحبت کنم که مشکل خیلی از سئوکارهای کم تجربس، یا سئوکارهایی که یک پروژه سئو رو به طور کامل ۰ تا ۱۰۰ انجام ندادن و به همین دلیل هنوز یک ذهنیت درستی در مورد پروژه های سئو ندارن و گاها میترسن پروژه بگیرن. من خودم در اوایل کار این مشکل رو داشتم. مطالب زیادی رو در مورد سئو بلد بودم، اما هنوز به قول معروف دست به آچار نشده بودم و رود مپ کلی یک پروژه سئو رو نمی دونستم. توی این مقاله میخوام در مورد این موضوع مهم در سئو صحبت کنم. پس حتما تا انتهای این مطلب با من باش.
من توی این مقاله میخوام از زمانی که پروژه استارت میخوره بگم. به کارهای قبل از استارت پروژه و اینکه چطور پروژه بگیریم کاری ندارم که در یک مقاله دیگه در این مورد صحبت می کنم.
در صورتی که در مشهد هستید، از خدمات سئو در مشهد تیم ما استفاده کنید و در رتبه های برتر گوگل قرار گیرید.
رود مپ (Road Map) کلی یک پروژه سئو:
به احتمال زیاد تا حالا توی کلاس های سئو زیادی شرکت کردین، کلی وبینار و فیلم دیدین، توی لایو اساتید سئو در زمینه های مختلفی شرکت کردین اما هنوز هم وقتی میخواید یک پروژه سئو رو شروع کنید دست و دلتون میلرزه :)))
نگران نباشین. بعد خوندن این مقاله و طبق همین فرمول به راحتی می تونید هر سایتی رو سئو کنید. من توی این مقاله به جزئیات پروژه سئو اشاره نمی کنیم چون وقت نمیشه. فقط کلیت رو میگم که با مسیر کلی اجرای یک پروژه سئو آشنا بشید.
ایده این مقاله از اون جایی به ذهنم رسید که توی چندین ساله که دارم سئو می کنم با افراد زیادی روبرو شدم که دانش خوبی از سئو دارن اما وقتی بهشون میگی همین پروژه سئو رو برو اجرا کن، میمونن که چکار باید بکنن. حتی کسایی دیدم که چند ساله دارن سئو کار میکنن بازم توی این مسئله موندن و به صورت اصولی نمی تونن یک سایت رو سئو کنن.
زیاد گزافه گویی نکنم و بریم سراغ اصل مطلب.
پس از عقد قرارداد:
قبلش گفتم من توی این مقاله در مورد موارد و کارهای قبل قرارداد سئو نمیگم. پس یک راست میریم سراغ کارهایی که پس از عقد قرار باید انجام بدیم.
وقتی قرارداد امضا شد، در قرارداد یک تاریخ رو برای شروع رسمی کار مشخص کردیم.
1. ساخت گروه واتساپی یا تلگرامی:
در همون روز اول کار، یک گروه در واتساپ یا تلگرام میزنیم و توی گروه برخی از افراد رو اضافه می کنیم. این گروه برای ارتباط بیشتر با کارفرما و همچنین ارسال گزارش ها و دریافت فیدبک ها از کارفرما هست.
در این گروه شما هستین، کارفرما هست، یک نماینده از کارفرما، مسئول فنی، مسئول محتوا و یک نماینده از شرکت شما که پیگیر وضعیت مشتری هست باید حضور داشته باشند. این افراد بسته به اینکه شخصی کار می کنید یا شرکتی میتونه متفاوت باشه.
2. تهیه یک گزارش از وضعیت فعلی سایت:
در همان چند روز اول پروژه باید از وضعیت فعلی سایت مشتری از تمامی جوانب سئو یک گزارش تهیه کنید. یعنی باید سایت رو از منظر جایگاه های فعلی، وضعیت فنی سایت، وضعیت محتوای سایت و وضعیت آف پیج سایت و هر شاخصی که فکر می کنید برای سئو مناسبه بررسی کنید و در یک گزارش کامل وضعیت فعلی سایت رو به مشتری اعلام کنید.
این گزارش برای اینه که در برهه های زمانی دیگه که گزارش به کارفرما میدید بتونید با وضعیت اول سایت از نظر سئو مقایسه کنید.
3.فاز اجرایی پروژه سئو:
پس از ارسال گزارش وضعیت فعلی سایت در گروه واتساپی، عملا وارد فرآیند اجرای سئوی یک سایت می شویم. در ادامه به صورت کامل و تجربی به بررسی این فرآیند می پردازیم.
۰ تا ۱۰۰ اجرائیات یک پروژه سئو:
در این بخش میخوام در مورد نحوه اجرای یک پروژه سئو توضیح بدم. قطعا در این مقاله فقط به بیان کلیات و چگونگی اجرای یک پروژه سئو می پردازم و از بیان جزئیات خودداری میکنم.
4. مشخص کردن یک پلتفرم برای مدیریت پروژه سئو:
شما قطعا برای مدیریت یک پروژه سئو نیازمند یک پلتفرم مدیریت پروژه هستین.
پلتفرم ها و ابزارهای مختلفی اینجا می تونن به شما کمک کنن. من خودم از گوگل شیت استفاده می کنم. هم کار باهاش راحته و هم امکانات خوبی برای مدیریت تسک ها و برنامه های سئو پروژه داره.
ما برای خودمون یک قالب مدیریت پروژه در گوگل شیت ایجاد کردیم و به محض اینکه یک پروژه استارت میخوره این قالب رو براش آماده می کنیم. در این قالب تب های مختلفی برای بخش های مختلف پروژه وجود داره و تمامی بخش های یک پروژه سئو رو پوشش میده.
نکته مهم:
در شروع هر پروژه سئو معمولا یک سری از فعالیت ها به صورت همزمان با هم جلو میرن. مثلا شما توی ماه اول پروژه میرین سراغ مسائل تکنیکالی سایت، اما همزمان رقبارو هم بررسی می کنید.
5. بررسی رقبا:
من معمولا اولین کاری که انجام میدم در هر پروژه سئو، اول از همه رقبا رو به طور کامل بررسی می کنم.
سئو یعنی رقابت با بقیه سایت ها. بر اساس این رقابت هست که شما استراتژی سئو می چینید.
در این بررسی روی ساختار و معماری سایت رقبا و اینکه چه استراتژی رو در دسته بندی ها داشتن و چه استراتژی محتوایی رو برای بلاگ و لندینگ ها در نظر گرفتن به طور کامل بررسی می کنم.
این بررسی رقبا دید خوبی به من میده تا هم از صنعت و حوزه کاری کارفرما آگاهی پیدا کنم و هم بتونم یک دید کلی نسبت به استراتژی که در آینده میخوام برای سئو سایت کارفرما در نظر بگیرم به دست بیارم.
اول از همه سایت خود رقبا رو به طور کامل بررسی کنید. بعدش با ابزارهایی مثل semrush، moz، ahrefs و alexa به بررسی ابعاد مختلف رقبا بپردازین.
هر چند الان در حال حاضر الکسا و اچرفس رو در اختیار نداریم و باید از سایر ابزارهای جایگزین مثل سمراش استفاده بهتری داشته باشیم.
6. تهیه داکیومنت فنی برای تیم فنی:
قطعا ماه های اول و دوم پروژه، بسته به وضعیت سایت و نوع کدنویسی سایت و اینکه cms هست یا نه، درگیر کارهای تکنیکالی هستیم.
برای همین در شروع ماه اول از نظر سئو تکنیکال کل سایت بررسی و تمامی موارد در قالب یک داکیومنت تهیه و در اختیار تیم فنی قرار میگیره.
این داکیومنت هم به تسک های ریزی تبدیل و در پلتفرم مدیریت پروژه برای پیگیری در آینده قرار داده میشه.
7. تحقیق کلمات کلیدی برای مشخص کردن کیوردهای اصلی یا Money Keyword ها:
همزمان که کارهای فنی جلو میره ما هر چی کار تحقیقاتی هست رو انجام میدیم. مهم ترین بخش یک پروژه سئو رو میشه تحقیق کلمات کلیدی و شناسایی کلمات اصلی برای تارگت کردن دونست.
البته تخصیص یک لندینگ مناسب به این کیوردها هم جز مهم ترین بخش ها در چیدن یک استراتژی سئو هست.
در این بخش یک سرچ حرفه ای در حوزه کاری سایت مشتری می زنیم و با کمک ابزارهای مختلف سعی می کنیم بهترین کیوردهارو در بیاریم.
بسته به بودجه مشتری تعدادی از کیوردها رو انتخاب می کنیم.
این کلمات رو هم در پلتفرم مدیریت پروژه وارد می کنیم. به طور کلی تمامی موارد در هر بخش رو به صورت داکیومنت شده در گوگل شیت در تب مربوط به خودش وارد می کنیم.
8. اختصاص یک لندینگ مناسب برای کلمات کلیدی:
بعد از اینکه کلمات نهایی ما مشخص شد باید برای این کلمات یک لندینگ مناسب انتخاب یا ایجاد کنیم.
میشه برای یک لندینگ چند کلمه هم انتخاب کرد. اما این کلمات باید مفهوم مشترک و یکسانی داشته باشند.
این بخش خیلی مهمه. باید درک درستی از اینتنت یا قصد کاربر از سرچ اون کلمه داشته باشین.
مثلا اگر کاربر دنبال مقاله هست یک پست بلاگ برای اون کلمه ایجاد کنید. اگر دنبال یک محصول هست یک صفحه پروداکت تارگت کنید.
اشتباه در این بخش میتونه خیلی هزینه های شما رو بالا ببره و گاها پروژه شکست بخوره.
نتایج این بخش رو هم در گوگل شیت ثبت می کنیم. به این شکل که کلمه هدف به همراه لندینگ اختصاص داده شده رو به همراه یک سری از شاخص های دیگه در گوگل شیت ثبت می کنیم.
9. استراتژی محتوایی لندینگ های هدف:
وقتی که یک لندینگ مناسب برای کلمات کلیدی اصلی انتخاب کردین باید برای محتوای این لندینگ یک برنامه ویژه داشته باشین.
محتوای این لندینگ هارو با توجه به محتوای رقبا باید خیلی بهتر تولید کنید. حتما از ویدئو و عکس های یونیک استفاده کنید. آپدیت محتوایی منظم این لندینگ ها باید در برنامه ماهانه شما باشه حتما.
10. بررسی سئوی داخلی به طور کامل:
بعد از اینکه کارهای تکنیکالی اصلی انجام شد. کلمات نهایی مشخص شد، لندینگ مناسب برای کلمات طراحی شد و محتوای لندینگ ها نیز منتشر شد باید برید سراغ بهینه سازی تمامی موارد سئوی داخلی.
یعنی بهینه سازی تاتیل ها، بهینه سازی متادسکریپشن ها، بهینه سازی عکس ها و موارد بسیار زیاد دیگه ای که در سئوی داخلی باید رعایت کنید. باید یک داکیومنت ایجاد کنید و در گوگل شیت تک تک این تسک ها رو بذارید تا بعدا بتونید مدیریت بهتری روی اون ها داشته باشید.
11. کیورد ریسرچ برای بخش بلاگ و تعیین استراتژی محتوایی بلاگ:
همزمان که موارد سئوی داخلی رو دارین انجام میدین باید یک کیورد ریسرچ اساسی برای بخش بلاگ انجام بدین. استراتژی محتوایی بلاگ رو بچینید. کلاستربندی های لازم رو انجام بدید و به طور کلی استراتژی محتوایی بلاگ رو به طور کامل در بیارید و توی شیت در تب مربوطه این استراتژی محتوایی رو پیاده سازی کنید.
وقتی استراتژی محتوایی در اومد باید استارت تولید محتوا رو بزنید و طبق یک برنامه منظم و مستمر بلاگ رو به روز رسانی کنید.
12. پلن آف پیج:
آخرین مرحله یک پروژه سئو بحث آف پیج هست.
آف پیج رو باید متناسب با فعالیت های آف پیجی رقبا بچینید.
باید پلن های مختلف رپورتاژ آگهی رو برنامه ریزی کنید و یک برنامه مدون و طبق یک استراتژی خوب بخش آف پیج سایت رو هم اجرا کنید.
نکته مهم: همان طور که اول متن گفتم این مراحل کلی کار هست و اکثر اوقات از نظر زمانی این بخش ها با هم همپوشانی دارند. لزوما نباید به ترتیب این کار انجام بدین. اینکه چجوری این بخش ها رو با هم ترکیب کنید بستگی به استراتژی سئو شما داره. که این موضوع برمیگرده به تجربه شما در اجرای پروژه های مختلف که بتونید بهترین تصمیم رو بگیرید.
زمان بندی یک پروژه سئو:
حالا می خوام یکم موضوع رو شفاف تر کنم.
فرض می کنم یک پروژه سئو 6 ماه طول میکشه. بر اساس 6 ماه، 12 بخش کلی بالا رو در هر ماه قرار می دم تا به طور کلی درک کنید فرآیند یک پروژه سئو در طول شش ماه به شکلی هست.
اگر پروژه یک ساله باشه معمولا از ماه پنجم به بعد فعالیت های کلی سئوی سایت به صورت روتین در بخش های بلاگ و اف پیج ادامه پیدا میکنه. در کنارش به صورت مستمر یک سری تسک های فنی و همچنین بهینه سازی های داخلی رو انجام میدیم تا به گوگل سیگنال بهبود مستمر رو بدیم.
ماه اول: ساخت گروه + گزارش وضعیت فعلی + انتخاب پلتفرم مدیریت پروژه + بررسی رقبا + تهیه و اجرای داکیومنت فنی
ماه دوم: تکمیل تسک های فنی + مشخص کردن مانی کیوردها + تخصیص لندینگ به مانی کیوردها + تکمیل محتوای اولیه لندینگ های هدف + شروع بهینه سازی تسک های سئوی داخلی + تعیین استراتژی محتوایی بلاگ
ماه سوم: ادامه بهینه سازی های سئوی داخلی + اجرای برخی از تسک های فنی + شروع به کار بخش بلاگ + آپدیت های محتوایی لندینگ ها با ویدئو و متن
ماه چهارم: ادامه انتشار مقالات در بلاگ به صورت منظم + آپدیت های محتوایی + ایجاد پلن آف پیج
ماه پنجم: بلاگ + آف پیج + کمی فنی + کمی سئوی داخلی
ماه ششم: بلاگ + آف پیج + کمی فنی + کمی سئوی داخلی
در صورت ادامه دار بودن پروژه همین روند تکرار می شود و با توجه به وضعیت نتیجه گیری در پروژه تغییرات لازم را در استراتژی می دهیم.