منوی دسته بندی

آشنایی با انواع سئو

کدهای صفحه طراحی سایت

قبلا در مورد اینکه سئو چیست صحبت کردیم. در این مطلب می خواهیم در مورد انواع سئو صحبت کنیم و اینکه هر کدام به چه معناست. با ما همراه باشید:

انواع سئو از لحاظ عملکرد

در ابتدا در مورد انواع سئو از لحاظ عملکرد می پردازیم:

سئو داخلی یا آن پیج

به مجموعه اقداماتی که بصورت درونی برروی سایت انجام می شود سئو داخلی می گویند. مثلا اگرشما محتوای سئو شده ای را در سایت خود بارگذاری می کنید، در مقاله ای از سایت خود به دیگری لینک می دهید و یا متاهای صفحات و مقالات خود را می نویسید ،در حال انجام سئوی داخلی هستید.

سئوی داخلی اهمیت بسیاری دارد زیرا محتوای سایت و تخصصی بودن آن برای گوگل بسیار مهم است. سئوی داخلی هسته سایت شما را می سازد. اگر شما بخواهید جایگاه بهتری در گوگل بدست آورید باید طبق اصول گوگل، سئو داخلی را انجام دهید.

سئو محتوا

اولین دسته از سئوی داخلی، سئوی محتوا است. برخی از اقدامات آن عبارتند از:

  • تولید محتوای سئو شده براساس کلمات کلیدی هدف
  • لینک سازی داخلی
  • نوشتن متن جایگزین برای تصاویر
  • نوشتن متادیسکریپشن و متاتگ برای  صفحات مختلف سایت

سئو فنی یا تکنیکال

بخش دیگر سئو داخلی سئو تکنیکال است که به معنای بهینه سازی سایت از لحاظ فنی است تا کاربر بتواند تجربه کاربری خوبی از لحاظ سرعت و سهولت دسترسی داشته باشد.

برخی اقداماتی که در زمینه سئوتکنیکال بر روی سایت انجام می شوند عبارتند از:

  • تعیین مگامنو
  • ایجاد سایت مپ
  • ایجاد برد کرامب
  • بهینه سازی UI ,UX  سایت
  • تعیین ساختار URL ها
  • بهینه سازی تگهای کنونیکال
  • بهینه سازی کدهای سایت مثلا فشرده سازی و اصلاح جایگاه کدهای جاوا و css
  • بهینه سازی عکسهای سایت مثلا بهینه کردن فرمت و حجم فایل
  • ایجاد فایل robots.txt جهت مسیریابی بهتر رباتهای گوگل
  • ایجاد سیستم کش برای سایت
  • بررسی وضعیت ریدایرکت های سایت
  • ایجاد CDN
  • بررسی فاکتورهای سرعت سایت مثل FCP، TTFB، LCP
  • بررسی سطوح دسترسی کاربران سایت
  • بررسی وضعیت سرور و دامنه (مثلا بررسی زمان پاسخگویی سرور، میزان در دسترس بودن سرور و کیفیت دامنه)

سئو خارجی یا آف پیج

سومین قسمت از انواع سئو،سئو خارجی می باشد. سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می شود که خارج از سایت، برای آن انجام می شود تا اعتبار دامنه و صفحات افزایش یابد. اقدامات سئو خارجی معمولا آخرین بخشی هستند که روی سایت انجام می شوند.

برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • بررسی اعتبار و قدرت دامنه
  • برندینگ منشن
  • لینک سازی خارجی
  • سوشال سیگنال
  • رپورتاژ آگهی

نکته: فعالیتهای سئوی داخلی و فنی می توانند در کنار یکدیگر و برحسب اولویت انجام شوند؛ سپس سئوی خارجی از ماه چهارم یا پنجم شروع می شود.

انواع سئو از لحاظ مطابقت با قوانین گوگل

تاکنون در مورد انواع سئو از لحاظ عملکرد صحبت کردیم، اما سئو را می توان از لحاظ  مطابقت با قوانین گوگل به سه دسته تقسیم کرد.

سئوی کلاه سفید

سئوی کلاه سفید به نحوه انجام فعالیتهای سئو براساس اصول مورد نظر گوگل می گویند. یعنی اصطلاحا گوگل را دور نزنید، کاری نکنید که غیرقانونی باشد که  بتوانید رتبه خوبی بدست آورید. البته اینکار مستلزم زمان و صبر زیادی است. سئو کردن محتواهای سایت براساس اصول سئو، مثالی برای سئو کلاه سفید است.

سئوی کلاه سیاه

می توانید از روش دیگری به نام سئوی کلاه سیاه هم استفاده کنید اما از آنجا که هوش مصنوعی گوگل مداوما بروز می شود،قطعا بعد از مدتی دچار مشکلاتی می شوید و احتمالا گوگل سایت را جریمه می کند و یا حتی ممکن است در برخی کلمات جایگاه خود را در صفحه سرپ (سرچ) از دست بدهید. در بدترین حالت کل دامنه شما جریمه می شود و ارزش دامنه از دست می رود.

گرفتن لینک از سایر صفحات وب بصورتی که ما برای آن هزینه ای کرده باشیم و سفارش داده باشیم (لینک سازی غیر طبیعی) ، نمونه ای از اقدامات کلاه سیاه است.

سئو خاکستری

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، بهبود جایگاه سایت در گوگل از طریق سئو کلاه سفید کمی سخت و از طریق کلاه سیاه بسیار خطرناک است. پس بهتر است از ترکیب این دو روش استفاده کنیم.

مثلا اقدامات سئوی داخلی و فنی سایت را به درستی انجام دهیم؛ اما برای افزایش اعتبار دامنه و صفحات منتظر نشویم تا سایت معتبری به ما لینک بدهد. می توانیم به سایت های مورد نظرمان هزینه ای پرداخت کنیم تا به ما لینک بدهند.

توجه داشته باشید که این اقدامات سئو کلاه سیاه باید با احتیاط و با شرایط خاصی انجام بگیرند.

ضمنا اصطلاحی به نام سئو منفی وجود دارد. سئو منفی نیز به اقداماتی از سئو گفته می شود که شما برای سایت رقیب انجام می دهید تا افت جایگاه پیدا کند. مثلا می توانید برای آن در سایتهای بی ارزش، لینک سازی غیرطبیعی انجام دهید.

نکته: اگر به دنبال خدمات سئو در مشهد هستید، می توانید با مراجعه به بخش “درخواست مشاوره سئو” در منوی صفحه اصلی این سایت از “حسین رضایی” متخصص سئو مشورت بگیرید.

در این مطلب در مورد انواع سئو از لحاظ عملکرد و همچنین از لحاظ مطابقت با قوانین گوگل صحبت کردیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را با انواع سئو به خوبی آشنا کرده باشیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سحر ایران نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *