منوی دسته بندی

نوسانات SERP چیست؟

mozcast

سرپ یا SERP اصطلاحا به صفحه نتایج موتور جستجو می گویند. زمانی که شما در گوگل عبارتی را سرچ می کنید، گوگل به شما تعدادی نتایج در صفحه ارائه می دهد. به این صفحه SERP می گویند.

SERP
صفحه سرپ (SERP) – search engine results page

گوگل در طول سال دائما در حال آپدیت الگوریتم های خود می باشد و این آپدیت ها بر روی نتایج گوگل یا سرپ تغییرات ایجاد می کند.

گاهی اوقات این تغییرات بسیار زیاد هست و نتایج دائما در حال تغییر می باشد. در حالت می گوییم نوسانات سرپ ایجاد شده است که معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک آپدیت هسته در حال رخ دادن باشد. این نوسانات را می توانید به مثابه تغییرات آب و هوایی در نظر بگیرید که مثلا اول هفته آب و هوا مناسب است، اما در انتهای هفته آب و هوایی طوفانی می شود.

این موضوع شاید برای شمای کارفرما هم مناسب باشد که بدانید این نوسانات چه زمانی رخ می دهد و آیا در همین لحظه این نوسانات شدید در حال رخ دادن است یا خیر؟

نوسانات سرپ را از کجا متوجه شویم؟

از کجا بفهمیم آب و هوای گوگل دچار تغییر شده است؟

خوشبختانه چندین ابزار مختلف در این زمینه برای بررسی شدت تغییرات سرپ توسط شرکت های بین المللی سئو ایجاد شده است که مهم ترین آن ها را در ادامه معرفی می کنم.

ابزار Mozcast:

Mozcast یکی از ابزارهای رایگان در زمینه بررسی نوسانات نتایج جستجو گوگل است که شرکت ماز ایجاد کرده است. این ابزار رایگان سئو به شما کمک می کند تا شدن تغییرات در 90 روز گذشته را به خوبی بررسی کنید.

وقتی وارد این صفحه بشوید، آب و هوای گوگل را به صورت نمودار به شما نشان می دهد. هر چه دمای هوا بیشتر و گرم تر باشد نشان دهنده تغییرات بیشتر در serp بوده ایم.

mozcast serp
ابزار mozcast برای بررسی تغییرات SERP

ابزار Semrush sensor:

سمراش نیز یکی از شرکت های بین المللی در سئو می باشد که ابزارهای مختلفی را در زمینه سئو ایجاد کرده ست. یکی از این ابزارها سنسور سمراش می باشد که تغییرات سرپ را در صنایع مختلف و به طور میانگین کلی بیان می کند.

سمراش تغییرات را بر اساس یک عدد بین 0 تا 100 بیان می کند که هر چه عدد بالاتر باشد نشان از تغییرات بیشتر در سرپ می باشد.

semrush sensor serp
ابزار سمراش سنسور برای بررسی SERP و تغییرات آن

سه ابزار دیگر نیز در این زمینه وجود دارد که عبارتند از:

  • Mangools
  • Algoroo
  • Cognitive seo

اینکه متوجه شویم دارای نوسانات بالا هستیم هم برای کارفرما و هم برای متخصص سئو از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای متخصص سئو ازین جهت مهم است که باید دائما سایت تحت نظرش باشد و هر گونه تغییرات را متوجه شود و در صورتی که این نوسانات باعث کاهش رتبه و ترافیک سایت شد به سرعت دنبال علت افت رتبه و اصلاحات لازم باشد.

برای کارفرما نیز ازین جهت مهم است که اگر سایت در زمان غیر نوسانات گوگل دچار افت رتبه شد حتما علت را از متخصص سئو جویا شود و همچنین اگر در زمان نوسانات هست هم به سرعت انگشت اتهام را به سمت متخصص سئو نگیرد و صبر کند تا این نوسانات به اتمام برسد و بعد به دنبال بررسی و علت افت ها یا رشدها باشد.

در صورت نیاز به خدمات سئو در مشهد می توانید روی کمک تیم ما حساب باز کنید. در صورت تمایل از راه های ارتباطی که در پایین صفحه وجود دارد با ما ارتباط بگیرید.

حسین رضائی وب‌سایت
ارشد کارآفرینی خوندم از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مثل خیلی از افراد دیگه، تخصصم ارتباط چندانی با رشته تحصیلیم نداره اما تونسته دید خوبی بهم توی مشاوره با کسب و کارها بده. از دوران دبیرستان دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم. همون موقع یک وبلاگ زدم و تونستم پیج رنکش رو به 4 برسونم و با سایت میهن دانلود تبادل لینک کنم. اون زمان ها خیلی مد بود. همون وبلاگ روی کلمه های خوبی بالا اومده بود مثل دانلود بازی موبایل، دانلود نرم افزار موبایل و... یادش بخیر همین وبلاگ بود که باعث ورود من به دنیای سئو شد و کم کم به صورت تجربی و عملی با سئو آشنا شدم و سعی کردم در این زمینه خودم رو متخصص کنم. الان هم مشاوره و مجری چندین پروژه کوچک و بزرگ هستم.

‫2 نظر

  • بهزاد گفت:

    عالی بود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *