منوی دسته بندی

اینتنت کاربر و تایپ صفحه هدف، دو روی یک سکه

قصد کاربر در سرچ در گوگل

user intent چیست؟ انواع page types چیست؟ ارتباط این دو با هم چیست؟ اهمیت قصد یا نیت کاربر در سئو چقدر است؟ و سوالاتی ازین دست را در این محتوا پاسخ می دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و سوالات خود را در کامنت همین صفحه از من بپرسید.

user intent چیست؟

یوزر اینتنت یا قصد کاربر، در واقع هدفی است که یک کاربر از سرچ یک کلمه یا عبارت در موتور جستجو به دنبال آن است.

در مثال ساده آن، وقتی یک کاربر در گوگل عبارت خرید لپ تاپ را جستجو می کند، به دنبال خرید یک لپ تاپ است اما در مورد برند آن و یا حتی قیمت آن اطلاعات خاصی ندارد.

یا اگر عبارت خرید لپ تاپ گیمینگ را جستجو می کند، به دنبال لپ تاپ هایی است که مناسب گیمینگ باشد.

شاید فهمیدن قصد کاربر از جستجو کلمات و عبارت ها، مهم ترین بخش سئو باشد. وقتی درک درستی از نیاز کاربر داشته باشیم می توانیم خشت های دیگر سئو را نیز اصولی پایه گذاری کنیم.

قصد کاربر در سرچ در گوگل

برخی از یوزر اینتنت ها که در نهایت منجر به سرچ یک کلمه یا عبارت در گوگل می شود، به اصطلاح transactional هستند. یعنی عبارت هایی که هدف کاربر از سرچ آن ها، خرید است و می تواند منجر به خرید شود.

برخی دیگر از یوزر اینتنت ها، informational هستند. یعنی هدف کاربر از سرچ آن ها، کسب اطلاعات در مورد یک موضوع می باشد. به طور مثال کاربر عبارت بهترین لپ تاپ های گیمینیگ تا 30 میلیون تومان را جستجو می کند. در این سرچ، کاربر به دنبال فهمیدن این است که چه لپ تاپ هایی تا 30 میلیون وجود دارد که مناسب گیمینگ می باشد. این عبارت ها یک قدم عقب تر از کلمات خرید محور می باشد. به این عبارت ها commercial نیز می گویند، چون می تواند در آینده منجر به یک خرید برای سایت شود. اما عبارت هایی مثل خواص سیاه دانه یا چطور اپل آیدی بسازیم، کاملا عبارت های informational هستند.

تقسیم بندی های دیگری نیز در این بخش وجود دارد که خارج از بحث این مقاله است. اما یک متخصص سئو در مشهد باید درک بالایی از قصد کاربر در جستجوهای انجام شده در موتورهای جستجو مخصوصا گوگل دارا باشد.

تایپ صفحه چیست؟

اکنون متوجه شدید که کاربران در موتورهای جستجو برای اهداف مختلفی جستجوهایی انجام می دهند و پشت هر کلمه یا عبارت می تواند هدف مخصوص داشته باشد.

حالا که اهداف مختلفی از جستجو در موتورهای جستجو وجود دارد، پس باید صفحات مختلفی نیز در سایت ها وجود داشته باشد که بتواند جوابگوی نیاز آن کاربر برای رسیدن به هدفش باشد.

در مثال های بالا، وقتی کاربری کلمه خرید لپ تاپ را جستجو کرد، ما باید در سایت خودمان یک صفحه ای ایجاد کنیم که انواع مختلف لپ تاپ ها با برندها و قیمت های مختلف را نمایش دهیم و برای کلمه خرید لپ تاپ این صفحه از سایت را انتخاب کنیم. در اصطلاح به صفحه ای که لیستی از محصولات را نشان می دهد صفحه کتگوری، دسته بندی یا PLP گفته می شود.

در مثال بالا نمی توانیم صفحه ای را انتخاب کنیم که لپ تاپ های گیمینگ را نمایش می دهد. چون هدف کاربر فقط دیدن انواع لپ تاپ ها با برندها و قیمت های مختلف می باشد و تصمیم نهایی در مورد اینکه چه لپ تاپی و با چه قیمتی و با چه برندی خریداری کند نگرفته است.

type pages in seo

یا مثلا زمانی که عبارت بهترین لپ تاپ های گیمینگ زیر 30 میلیون تومان را جستجو می کند، ما باید یک مقاله در بلاگ سایت ایجاد کنیم و در آن مقاله انواع لپ تاپ های گیمینگ زیر 30 میلیون تومان را معرفی کنیم و نقد و تحلیل داشته باشیم.

اصلی ترین تایپ صفحات شامل:

  • صفحه محصول یا PDP
  • صفحه کتگوری یا PLP
  • صفحه مقاله یا ARTICLE
  • صفحه خدمت یا SERVICE
  • صفحه برند
  • صفحه لندینگ اختصاصی

مهم ترین تایپ صفحات موارد بالا است. اما در کل چون جستجوهای کاربران بسیار متفاوت می باشد، می تواند صفحه انتخابی داخل سایت ما ترکیبی از موارد بالا یا حتی صفحات جدید دیگری نیز باشد. یکی از کارهای مهمی که در هر پروژه سئو انجام می دهیم، استراتژی دقیق این صفحه در سایت می باشد و بر روی جزئی ترین نکات آن کار می کنیم که بهترین تجربه را برای کاربر فراهم کنیم.

اهمیت قصد کاربر و تایپ صفحات در سئو:

می توان به جرئت گفت مهم ترین بخش سئو درک قصد کاربر و انتخاب یک صفحه مناسب برای جوابگویی به نیاز کاربر می باشد. در هر پروژه ای اگر این دو مورد به خوبی تعیین و درک شود تا انتهای پروژه سئو مسیر به درستی طی می شود.

اما اگر برای یک عبارت، یک صفحه اشتباه ایجاد و انتخاب شود، این صفحه پاسخگوی نیاز کاربر نخواهد بود و در نتیجه اگر هم در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرد، در بلندمدت رتبه خود را از دست خواهد داد. چرا که نیاز کاربر را به طور کامل مرتفع نمی کند و گوگل هم دوست دار این مدل سایت ها نیست.

نتیجه گیری:

پس در اول هر پروژه سئو باید به خوبی تحقیقات کلمات کلیدی صورت بگیرد و قصد کاربر از سرچ این کلمات مشخص شود و صفحات مناسب با این کلمات در سایت ایجاد گردد. اگر این فرآیند به خوبی انجام گیرد در میان مدت و بلندمدت می توان انتظار گرفتن رتبه های برتر را در گوگل داشته باشیم.

حسین رضائی وب‌سایت
ارشد کارآفرینی خوندم از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مثل خیلی از افراد دیگه، تخصصم ارتباط چندانی با رشته تحصیلیم نداره اما تونسته دید خوبی بهم توی مشاوره با کسب و کارها بده. از دوران دبیرستان دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم. همون موقع یک وبلاگ زدم و تونستم پیج رنکش رو به 4 برسونم و با سایت میهن دانلود تبادل لینک کنم. اون زمان ها خیلی مد بود. همون وبلاگ روی کلمه های خوبی بالا اومده بود مثل دانلود بازی موبایل، دانلود نرم افزار موبایل و... یادش بخیر همین وبلاگ بود که باعث ورود من به دنیای سئو شد و کم کم به صورت تجربی و عملی با سئو آشنا شدم و سعی کردم در این زمینه خودم رو متخصص کنم. الان هم مشاوره و مجری چندین پروژه کوچک و بزرگ هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *