منوی دسته بندی

ویژگی های مورد نیاز برای متخصص سئو

یک متخصص سئو در حال نوشتن اطلاعات روی شیشه

سلام به همه

این اولین محتوای من توی وب سایتمه و از این به بعد می خوام خیلی ساده در مورد تجربیاتم در حوزه های مختلف سئو صحبت کنم. اگر وقت اجازه بده سعی می کنم هفته ای 1 الی 2 عدد محتوا داخل سایت منتشر کنم.

این محتواها در زمینه های مختلف سئو هست که توی پروژه های مختلف تجربه کردم و از قبل شروع شدن یک پروژه سئو شروع میشه، بعد وارد حوزه استراتژی سئو میشم و بعدش در مورد تکنیکال، محتوا و سئوی خارجی صحبت می کنم. در کنارش یک سری محتواهای مختلفی که در این دسته ها قرار نمی گیره هم منتشر می کنم. و اینکه این محتواهارو همین طوری فی البداهه می نویسم و دوباره ویرایش هم نمی کنم اگر غلط املایی داشته به بزرگی خودتون ببخشین :))

ویژگی های یک متخصص سئو چیه؟

توی اولین مقاله میخوام به یک موضوعی بپردازم که خیلی در موردش صحبت نشده.

قطعا این روزها وقتی وارد لینکدین میشین می بینید که خیلی از افراد توی بخش شغلشون نوشتن متخصص سئو، کارشناس سئو، مدیر سئو، مشاوره سئو و از این دست عناوین.

بگذریم از اینکه چقدر این افراد واقعا تجربه خوبی دارن یا نه؟ میخوام در مورد یک موضوع دیگه صحبت کنم. اگر میخواید وارد حوزه سئو بشید و سئو رو به عنوان یک شغل در نظر بگیرید بهتره با یک سری شرایط و یا بهتره بگم ویژگی های یک شخصیت متخصص سئو آشنا بشید تا بتونید توی این رشته دوام بیارید و تجربه کسب کنید.

شاید در نگاه اول درآمد و یا شآن متخصص سئو خوب باشه اما باید با ویژگی هایی که یک متخصص سئو باید داشته باشه تا بتونه پیشرفت کنه آشنا بشی. در ادامه با من همراه باش.

صبر، اولین ویژگی یک متخصص سئو:

اگر بخوام چند تا ویژگی شخصیتی یک متخصص سئو رو بگم قطعا اولیش صبره.

ماهیت سئو با صبره. به نظرم سئو = صبر

چرا این حرف میزنم. ببینید برای اینکه بخواید توی یک پروژه سئو نسبتا رقابتی توی 5 تا نتیجه اول قرار  بگیرید و بالا هم بمونید حدقل 7-8 ماه باید کار انجام بدید و صبر کنید تا توی 5 تا لینک اول نتایج گوگل قرار بگیرید. پس باید صبر خوبی داشته باشید.

برنامه نویس ها یک کد میزنن همونجا اجرا میکنن و خروجی رو میبینن. خیلی سخته یک برنامه نویس، سئوکار بشه. شاید یک متخصص سئو، برنامه نویس بشه اما یک برنامه نویس خیلی سخت متخصص سئو میشه.

نکته بعدی که باید یک متخصص یا کارشناس سئو صبر داشته باشه موضوع تقابل شما با یک ماشین هست، نه ماشین رانندگی :))، منظور یک سیستم که مجموعه ای از اجزا و روابط رو شامل میشه.

در این حالت شما مثلا یک کاری رو انجام میدی روی سایت اما نمی دونی تاثیرش روی سئوی سایتت چقدر بوده؟ مثبت بوده یا منفی؟ چه زمانی این تاثیر دیده میشه؟ و هزارتا چیز دیگه. پس اینجا هم باید صبر داشته باشی تا زمان بگذره و متوجه بشی کارت درست بوده یا نه… تازه اگر فقط یک عامل رو تغییر داده باشی.

صبر بر کارفرما:

مورد بعدی که خیلی به صبر متخصص سئو نیاز داره مربوط به کارفرماست. اگر پروژه سئو انجام داده باشید حرف منو متوجه میشید.

از قبل شروع پروژه کلی باید در مورد چرایی سئو، مزایای سئو، تفهیم اینکه سئو چیه صحبت کنی.

بعدش که پروژه شروع میشه و ماه های اول میگذره و کارفرما چیزی توی فروشش احساس نمیکنه تازه شروع صبر متخصص سئو به غرهای کارفرماست.

معمولا ماه های 4-5 بحرانی ترین زمان های یک پروژه سئو هست. چندین ماه میشه که کارفرما داره هزینه میکنه اما خیلی نتیجه کار رو توی بیزینسش مشاهده نکرده و اینجاست که تازه شروع ماجراست. بهتره یک سری ترفندهارو پیاده سازی کنید تا توی این بحران غرق نشید. بعدا در مورد ارتباط با کارفرما یک محتوای جداگانه می نویسم.

صبر بر تیم فنی:

از جنبه های دیگه صبر یک متخصص سئو بر میگرده به ارتباطش با تیم های دیگه، به خصوص تیم فنی.

داغ دل همه سئوکارها تازه شد الان.

ما توی پروژه های سئو معمولا با تیم های مختلفی از شرکت در ارتباطیم. تیم فنی، تیم مارکتینگ، تیم محتوا، تیم سوشال و…

تمامی این ارتباطات نیازمند صبر هست. مخصوصا در زمینه تسک های فنی، چون هم باید توجیه کنیم تیم فنی رو که این کار باید انجام بشه و به چه روشی و هم اینکه کلی زمان میبره تا تسک ها اجرا بشه روی سایت. این مورد هم خودش نیاز داره یک محتوای جدا بشه. اینکه چطور با تیم های دیگه در شرکت ارتباط خوبی داشته باشیم.

محقق بودن، ویژگی دوم یک متخصص سئو:

سئو یک فرآیند بی پایانه، الگوریتم های گوگل دائما دارن تغییر میکنن. چند هزار بار در طول یک سال این الگوریتم ها در حال تغییر هستن. به همین دلیل فردی که به دنبال ورود به دنیای سئو هست باید یک فرد محقق یا ریسرچر باشه. باید دائما دنبال یادگیری باشه، باید منابع به روز رو دنبال کنه.

نکته مهم در این زمینه اینه که منابع درست رو دنبال کنید. من خودم هیچ دوره سئویی شرکت نکردم اما فقط با دنبال کردن منابع درست و شرکت در لایوها و وبینارهای افراد درست دانشم رو بیشتر می کردم و در حین یادگیری روی سایت خودمم پیاده سازی می کردم و باعث میشد تجربم بره بالاتر.

بخش زیادی از سئو مربوط به میشه به تجربه متخصص سئو.

بارها شده بود که توی یک لایو شرکت میکردم و فقط از داخلش یک نکته برداشت می کردم و همون برای من کافی بود.

چند مهارتی بودن، ویژگی سوم یک متخصص سئو:

مورد سوم که یک متخصص سئو باید داشته باشه تا بتونه در کارش موفق بشه اینه که در زمینه وب و دیجیتال مارکتینگ سعی کنه مهارت هاشو ببره بالا. یعنی صرفا دنبال مهارت سئو نباشه.

یک متخصص سئو زمانی موفقه که بتونه نیازهای مشتری رو درک کنه. برای این کار نیازه مهارت های ارتباطیشو قوی کنه.

یک متخصص سئو زمانی موفقه که بتونه روی کسب و کار مشتری اثر بذاره. زمانی میتونه اثرگذار باشه که از مارکتینگ چیزی بلد باشه.

یک متخصص سئو زمانی موفقه که بتونه با تیم فنی صحبت کنه و کارشو جلو ببره. برای همین نیازه حداقل های مباحث فنی رو درک کنه.

متخصص سئو درسته که محتوانویس نیست اما باید حداقل به اندازه یک محتوا نویس حرفه به اصول نوشتن آگاه باشه.

متخصص سئو با سوشال ها آشنا باشه و بدونه که چجوری از هر سوشالی به نفع سئو استفاده کنه.

در واقع متخصص سئو مولتی تسکه اما در تخصص خودش باید عمیق بشه اما در بقیه تخصص باید در حد مناسبی سواد و تجربه خودش رو بالا ببره.

مدیریت استرس مداوم، چهارمین ویژگی متخصص سئو:

شاید برای کسانی که بیرون گود سئو هستن، شغل سئو یک شغل و مهارت کم استرس و راحتی باشه. اما اگر از متخصصان سئو سوال کنید قطعا جواب دیگه ای میدن.

چند خط بالاتر گفتم سئوکارها با یک سیستم در ارتباط هستن و اون سیستم هم کاملا غیر شفاف و دارای تغییرات زیاد هست. همین موضوع استرس کار سئو رو بالا میبره.

اگر چند سال در زمینه سئو تجربه دارین، حتما به این چالش برخوردین که یک روز صبح از خواب پا مشین و میبینین که سایت مشتری از صفحه یک رفته صفحه 3 یا بالاتر.

یا مثلا فردا جلسه ارائه گزارش به کارفرما رو دارین و روز قبلش برخی از رتبه ها افت داشته.

الگورتیم ها دائما در حال تغییر هستن و رتبه ها هم دائما در حال جابجایی و این موضوع استرس کار رو زیاد میکنه و کسی که میخواد متخصص سئو بشه حتما باید بتونه این استرس رو مدیریت کنه، وگرنه خیلی توی این رشته دوام نمیاره.

شما دوستان خوبم هم اگر در این زمینه نظری داشتین توی کامنت ها برام بنویسین تا در آپدیت مطلب حتما استفاده کنم. ممنونم

حسین رضائی وب‌سایت
ارشد کارآفرینی خوندم از دانشگاه شهید بهشتی تهران، مثل خیلی از افراد دیگه، تخصصم ارتباط چندانی با رشته تحصیلیم نداره اما تونسته دید خوبی بهم توی مشاوره با کسب و کارها بده. از دوران دبیرستان دنبال کسب درآمد از اینترنت بودم. همون موقع یک وبلاگ زدم و تونستم پیج رنکش رو به 4 برسونم و با سایت میهن دانلود تبادل لینک کنم. اون زمان ها خیلی مد بود. همون وبلاگ روی کلمه های خوبی بالا اومده بود مثل دانلود بازی موبایل، دانلود نرم افزار موبایل و... یادش بخیر همین وبلاگ بود که باعث ورود من به دنیای سئو شد و کم کم به صورت تجربی و عملی با سئو آشنا شدم و سعی کردم در این زمینه خودم رو متخصص کنم. الان هم مشاوره و مجری چندین پروژه کوچک و بزرگ هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.