منوی دسته بندی

کلمات کلیدی در سئو چیست؟

کلمه کلیدی در سئو چیست؟

به زبان ساده در پاسخ به این سوال که «کلمه کلیدی چیست؟» می توان گفت: به عباراتی که ما در وبسایت خود کار کرده تا هنگامی که کاربری آن را سرچ نمود در نتایج سرپ، سایت ما نمایش داده شود کلمه کلیدی می‌گوییم. حال اینکه چطور این کلمات را انتخاب کنیم؟ و یا چطور باید از آنها استفاده نمود، موضوعی است که در ادامه به طور کامل به آنها می‌پردازیم. اما قبل از آن باید با انواع کلمه کلیدی در سئو آشنا شوید تا انتخاب و استفاده درستی بتوانید از آنها داشته باشید.

انواع کلمات کلیدی در سئو

کلمه کلیدی در سئو به روش‌های مختلفی دسته بندی می‌شود. مثلاً می‌توان آن را بر اساس طول کلمه کلیدی تقسیم بندی نمود، که شامل کلمات کوتاه، عبارتی و طولانی است. همچنین برخی دیگر این عبارات را بر اساس نیت یا نیاز کاربر تقسیم بندی کرده که شامل سه دسته اطلاعاتی (Informational)، تجاری (Transactional) و هدایت کننده (Navigitional) می‌شود.

در هر صورت تمامی این تقسیم بندی‌ها یک هدف و نیت را دنبال کرده و آن کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو و افزایش ورودی برای کسب و کار خود می‌باشد. که این ورودی برای هر بیزینس می‌تواند به طور مشخصی مفید واقع شود. در ادامه به بررسی انواع کلیدی در سئو بر اساس دسته بندی رایجی که در اکوسیستم رواج پیدا کرده می‌پردازیم و به تفکیک هر کدام را شرح می‌دهیم.

کلمه کلیدی کوتاه یا Short tail

کلمه کلیدی کوتاه (Short tail keywords) همان طور که از اسم آن پیداست، واژگان یا عباراتی هستند که به طور معمول شامل یک یا دو واژه می‌باشند. این عبارات معمولا مربوط به یک دسته خاصی شده و هدف مشخصی از سرچ آن توسط کاربر وجود ندارد. مثلا کاربری که عبارت «خرید گوشی» را سرچ می‌کند، به دنبال مشاهده لیستی از گوشی‌های مختلف بوده و هنوز محصول موردنظر خود را انتخاب نکرده است. جالب است بدانید که رقابت در این دسته از کلمات به شدت سخت، و نرخ تبدیل یا تبدیل کاربر به مشتری پایین می‌باشد.

کلمه کلیدی عبارتی یا Middle tail

این کیوردها نسبت به دسته قبلی بازدید کمتری برای ما داشته یا به اصطلاح میزان سرچ پایین‌تری دارند. اما رقابت در این دسته به نسبت ساده‌تر بوده و افرادی که از کلمات کلیدی Middle tail یا کلمات کلیدی با طول متوسط استفاده می‌کنند، هدف مشخص‌تری از سرچ خود داشته و راحتتر به مشتری تبدیل می شوند.

کلمه کلیدی طولانی یا Long tail

کلمات کلیدی بلند (Long tail keywods)، واژگان یا عباراتی هستند که شامل تعداد بیشتری از کلمات بوده و معمولا برای جستجوهای دقیق‌تر و خاص‌تری استفاده می‌شوند. این کلمات نیز نسبت به کلمات کوتاه میزان ورودی کمتری برای ما داشته و میزان سرچ (Search volume) پایین تری دارند. اما کلمات دم دراز همانند کلمات عبارتی توسط کاربرانی که به دنبال یک هدف و نیاز مشخص هستند سرچ شده، در نتیجه راحت‌تر به مشتری تبدیل می‌شوند.

کلمه کلیدی لانگ تیل

به عنوان مثال فردی که سرچ می‌کند «خرید کفش نایک رانینگ مشکی» یعنی تحقیق کرده و به دنبال یک محصول مشخص است تا شخصی که عبارت «خرید کفش» را سرچ می‌کند. در نتیجه استفاده از این عبارت به خصوص برای سایت‌های تازه تاسیس بسیار مفید بوده و می‌تواند به افزایش ورودی و رشد آنها بسیار کمک نماید.

کلمه کلیدی محلی

کلمات کلیدی محلی، واژگان یا عباراتی هستند که به موقعیت جغرافیایی یا مکانی خاص مربوط می‌شوند. این نوع کلمات کلیدی برای کسب و کارهایی که خدمات یا محصولات خود را در یک منطقه خاص ارائه می‌دهند، بسیار حیاتی است. به عنوان مثال، «بهترین رستوران‌های غرب تهران» یا «فروشگاه‌های آنلاین اصفهان» می‌توانند نمونه‌هایی از کلمات کلیدی محلی باشند.

کلمه کلیدی فصلی

کلمات کلیدی فصلی، واژگان یا عباراتی هستند که با تغییر فصل‌ها، زمان‌ها یا موقعیت‌های خاص، تغییر می‌کنند. این نوع کلمات کلیدی برای کسب و کارهایی که فصلیت در تغییر و تحول مداوم است، بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، «مد روز تابستانی» یا «جدیدترین روش‌های سئو سال ۲۰۲۲» می‌توانند نمونه‌هایی از کلمات کلیدی فصلی باشند.

چگونه کلمات کلیدی انتخاب کنیم؟

اولین گام در انتخاب کلمات کلیدی، تحقیق و بررسی کلمات کلیدی مرتبط با موضوع است. با بررسی موضوع اصلی یک صفحه و انتخاب کلماتی که به خوبی جوانب اصلی آن را بازتاب می‌دهند، می‌توانیم کلمات مناسب را انتخاب کنیم.

چگونه کلمه کلیدی انتخاب کنیم؟

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner یا SEMrush می‌توان برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی استفاده کرد. این ابزارها اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهند که به ما کمک می‌کند تا کلماتی را که در جستجوها پرکاربرد هستند و بازتاب مناسبی از محتوای صفحه دارند، انتخاب کنیم.

بررسی رقابت و حجم جستجو

برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب، باید به دقت رقابت و حجم جستجوی آن‌ها را بررسی کنیم. بررسی این موارد به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چقدر مطالب مشابهی با مقاله خود در اینترنت وجود دارد و چگونه می‌توانیم مطلب خود را از بین آن‌ها برجسته کنیم.

انتخاب کلمات کلیدی طولانی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این دسته از کلمات معمولا رقابت کمتری دارند. به‌علاوه نرخ تبدیل یا تبدیل به مشتری در کلمات کلیدی طولانی راحتتر است. در نتیجه با انتخاب عبارات دم دراز و یک فعالیت اصولی و درست می توانید به راحتی روی این کیوردها به صفحات ابتدایی گوگل راه پیدا کنید. به خصوص برای سایت‌های نوپا که در کلمات سخت و پر رقابت شانسی ندارند.

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

خب تا اینجا با انواع کلمات کلیدی و نحوه انتخاب آنها آشنا شدیم. حالا چطور باید از این کلمات کلیدی (Keywords) استفاده کنیم؟ در یک صفحه یکسری قسمت‌ها وجود دارد که با بکار بردن کیوردهای خود موضوع و مفهوم یک صفحه را برای گوگل مشخص می‌کنیم. در واقع این سیگنال را به گوگل می‌دهیم که صفحه ما راجب چه موضوعی است. (استفاده از کلمات کلیدی زیاد در یک صفحه برای رتبه گرفتن در آن دیگر منسوخ شده و گوگل دیگر به مفهوم یک صفحه توجه می‌کند.) در ادامه به معرفی بخش‌هایی که بهتره که در آنها از کلمه کلیدی استفاد کنیم، می‌پردازیم.

چگونه از کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان

استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مطالب، یکی از اصول مهم در بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو است. انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع مطلب، می‌تواند باعث افزایش رتبه صفحه در نتایج جستجوی گوگل شود. بنابراین باید در نامگذاری مطالب خود دقت کنیم و از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنیم.

استفاده از کلمات کلیدی در متا تگ‌ها

بعد از عنوان بکار بردن اصولی در متا تگ‌های یک صفحه برای درک درست گوگل از محتوا باید انجام شود. که این متا تگ‌ها از h1 تا h6 تقسیم بندی شده که مهمترین آنها H1 است و هرچه به پایین‌تر می‌آییم از الویت آن کاسته می‌شود.

استفاده از کلمات کلیدی در محتوای اصلی

بعد از استفاده از کیوردها در عنوان و تگ‌های یک صفحه، سعی می‌کنیم از کلمه اصلی و کیوردهای فرعی آن در متن و بدنه یک محتوا استفاده نماییم. که شامل مقدمه، زیر عنوان‌ها و نتیجه گیری می‌شود. (کیوردهای فرعی عباراتی هستند که شکل دیگری از کلمه کلیدی اصلی می‌باشند. یا به عبارتی حالت‌های دیگری که در بین مردم ممکن است شناخته شده باشد. مانند «سئو» و «بهینه سازی برای موتورهای جستجو»)

استفاده از کلمات کلیدی در URL

استفاده از کلمات کلیدی در URL سایت نیز بسیار اهمیت دارد. از آنجایی که کلمات کلیدی در URL نشان‌دهنده موضوع اصلی مطلب هستند، استفاده از آن‌ها باعث درک بهتر گوگل از صفحه و کسب جایگاه درست در نتایج سرپ می‌شود.

نتیجه گیری

در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه و ترافیک وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو دارند. اینکه این کلمات رو چطور و با چه استراتژی و الویتی انتخاب کنیم، خیلی در روند کسب جایگاه و جذب ورودی برای وبسایت ما موثر است. همچنین باید دقت داشته باشید بعد از انتخاب موضوعات و کلمات کلیدی خود از آنها در جای درست و به صورت اصولی استفاده کنید، تا گوگل به درک درستی از سایت شما رسیده و مشکلی برایتان به وجود نیاید.

محسن شجاع
من محسن شجاع هستم. در دبیرستان به تقلید از برادرم وارد رشته تجربی شدم.(هرچند که علاقه ای نداشتم، ولی می خواستم مثل خیلی ها دکتر بشم😁) این مسیر خوب پیش می رفت و داخل درس ها هم خیلی خوب بودم، تا وقتی که زمان کنکور رسید و در این آزمون شکست خوردم. بعد از یک دوران افسردگی و سردرگمی به پیشنهاد یکی از دوستانم وارد حوزه سئو شدم و با دیدن آموزش‌های رایگان و سایت های دمویی که دوستم در اختیارم گزاشت تونستم داخل این حوزه رشد کنم و تجربه کسب نمایم. در نتیجه با چالش ها و مشکلات افرادی که به تازگی می خواهند این تخصص رو یاد بگیرند، آشنا هستم. به همین دلیل سعی میکنم مطالب مفیدی را به صورت واضح و روان در اختیار شما قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *